به گزارش میمتالز، بحث واردات گسترده خودرو داستان جدیدی نیست و حداقل طی دو سال اخیر ثابت شد تنها هدف دولتمردان از مطرح کردن آن، فروکش التهابات در بازار خودرو هنگام افزایش قیمتهای پیوسته است. هرچند واردات خودرو طی دو سال گذشته حتی به ۱۰ هزار دستگاه نیز نمیرسد، به گفته وزیر صمت، ۵۰ هزار خودرو در گمرکها منتظر ورود به بازار هستند.
عباس علیآبادی، وزیر صمت، در یک ادعای جدید اعلام کرد: «حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکهای کشور وجود دارد. مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور بوده و تعداد زیادی خودرو روی کشتی است.»
صحبتهای اخیر وزیر صمت یادآور توییت معروف امید قالیباف، سخنگوی سابق وزارت صمت، است که دو سال پیش گفته بود: «یک میلیون خودرو در ۶ ماه آینده وارد بازار میشود. مقدار عرضه به قدری بالا و بیسابقه است که عطش بازار را کاملاً برطرف میکند. به دلیل التهابات ارزی الان خطر خرید خودرو از بازار آزاد بالاست.»
همین چند ماه پیش بود که وزیر صمت از واردات ۱۰۰ هزار وسیله برقی به تهران تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد. اما سوالی که مطرح میشود این است که چرا حتی یک اتوبوس برقی در ناوگان حملونقل عمومی استان تهران دیده نمیشود؟ البته روز گذشته حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، در گفتوگویی رادیویی گفت: «در حال حاضر ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده است.»
یا اگر واقعاً ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکهای کشور وجود دارد، به چه دلیل کارهای ترخیص این خودروها بهسرعت پیگیری نمیشود تا اندکی از عطش بازار را کاهش دهد؟
علی جدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اظهار کرد: «دولت هنوز آییننامه واردات خودروهای کارکرده را که تصویب آن را با قید دو فوریت و در قالب لایحه از مجلس خواسته بود، ابلاغ نکرده؛ این وضعیت بیانگر آن است که دولت ارادهای برای واردات ندارد. پس مادامی که این مشکل رفع نشود، بازار ملتهب خودرو ساماندهی نمیشود.»
این موضوع را میتوان با بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ متوجه شد؛ البته هنوز هم با گذشت یک ماه از آغاز سال، لایحه ۱۴۰۳ نهایی نشده است.
حقوق ورودی خودرو به درآمدهای دولت از سمت واردات خودرو اطلاق میشود که میتوان متوجه شد دولت انتظار دارد درآمد فوق در سال جدید بیش از ۳۸ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شود.
البته با توجه به اینکه تعرفه گمرکی برای خودروهای برقی در اواخر سال گذشته به یک درصد کاهش یافت، میتوان از این موضوع چنین برداشت کرد که احتمالاً دولت و وزارت صمت در سال ۱۴۰۳ عزمی جدی برای واردات خودروهای برقی دارد.
تمامی اینها در حالی است که دولتمردان از سال گذشته به صورت پیوسته و با افزایشی شدن روند قیمت خودرو، از واردات گسترده خودروهای برقی و بنزینی خبر دادهاند و هیچ یک از این وعدهها فاز اجرایی پیدا نکردهاند.
منبع: تجارت نیوز