تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۴۰۶۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طاهری:

توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به تولید ثروت و ارزآوری می‌انجامد

‌می‌متالز - نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد دانش بنیان تجربه موفقی در مردمی شدن بخش اقتصاد کشور دارد و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد کشور نیز تمرکز شود.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری، با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به واقع دو الی سه ویژگی مهم دارند که می‌توانند به اقتصاد دانش‌بنیان نیز کمک کرده و در توسعه آنها نقش ایفا کنند.

نماینده مردم «زنجان و طارم» در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابتدا باید بگویم که ضریب بهره‌وری و راندمان شرکت‌های دانش‌بنیان چندین برابر است بنابراین در این رویکرد، هرچه شرکت‌ها دانش بنیان‌تر باشند، راندمان بیشتری خواهند داشت.

طاهری با ذکر مثالی در این بخش تاکید کرد: ممکن است زمانی ما نفت خام را به فروش رسانده و یا اینکه همین نفت خام را به بنزین و یا به محصول دیگری تبدیل کنیم؛ بنابراین این محصول هر چقدر دانش بنیان‌تر باشد، یعنی ماده‌ای که قرار است به فروش برسد، دانش فنی مناسبی داشته باشد، در یک حجم ثابت مبلغ بسیار زیادی ثروت تولید خواهد کرد و این مسئله بسیار مطلوب است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان در تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: این شرکت‌ها به واقع می‌توانند مانع خروج ارز از کشور شود، یعنی اگر فعالیت دانش‌بنیانی در کشور رخ نمی‌داد مجبور بودیم ارز لازم را تامین کرده و محصولی که مورد نیاز بود را از خارج تهیه کنیم؛ بنابراین در قالب این فعالیت دیگر نیاز نیست که ارزی را هزینه کنیم و این یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به خارج از کشور صادر شده و باعث ارزآوری کشور شود، تاکید کرد: معمولاً کشور‌های دنیا به تولیدات دانش بنیان نیاز مبرهمی دارند.

وی با اشاره به فعالیت افراد در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: به واقع افرادی که می‌خواهند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند افرادی هستند که ما در تامین اشتغال برای آنها مشکل داریم و معمولاً در این بخش ما با فرار مغز‌ها مواجهیم بنابراین در صورت تقویت اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم این افراد را به کار گرفته و در حقیقت مشارکت مردم اعم از نخبگان و دانشگاهیان در اقتصاد را شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رویکرد بسیاری از دستگاه‌ها جهت فعالیت با شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است، اما شرایط نسبت به گذشته مقداری بهتر شده و قانون جهش تولید دانش‌بنیان تکالیفی را ایجاد کرده که جا دارد بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد.

طاهری تاکید کرد: بنابراین اقتصاد دانش‌بنیان تجربه موفقی در مردمی شدن بخش اقتصاد کشور دارد و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور نیز تمرکز شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!