به گزارش میمتالز، روحالله عباسپور درباره اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: در این قانون راهکارهای مختلف برای رفع مشکلات پیشروی صنعت خودرو پیشبینی شده است؛ به طور مثال از یک سو بستر حمایت از تولید داخل فراهم شد و از سوی دیگر به دولت اجازه داده شد که با واردات، عرضه خودرو به بازار را افزایش و تولیدکنندگان داخلی را ملزم به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کند.
نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین در این قانون وزارت صمت مکلف شد که با همکاری وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوریهای نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی، ترکیبی و... و نیز امکان استفاده از سوختهای غیرفسیلی دیگر اقدام کند.
وی اضافه کرد: در این قانون شرکتهای خودروسازی موظفند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند در صورتی این بند قانون به درستی اجرایی شود، بسیاری از مشکلات مانند ادعای خودروسازان مبنی بر زیانده بودن راستیآزمایی شود، زیرا همه موضوعات مالی با این روش شفاف میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو سازوکار اسقاط خودرو اصلاح شد، تصریح کرد: پیش از اصلاح این مکانیزم بازار سیاهی برای گواهی اسقاط ایجاد شده بود و تعداد خودروهای فرسودهای که اسقاط میشد متناسب با نیاز کشور نبود، اما با تلاش مجلس این رویه اصلاح و درآمد مناسبی برای دولت از این محل ایجاد شد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایجاد بستر مناسب برای واردات خودرو را از دیگر موضوعات این قانون برشمرد و افزود: با توجه به اینکه تولید خودروسازان داخلی نیاز بازار را تامین نمیکند، وزارت صمت باید از ظرفیت واردات برای افزایش عرضه استفاده کند تا بتواند بازار را ساماندهی کند. هرچند مجلس شرایط را برای واردات فراهم کرد، اما دولت به درستی از ظرفیت استفاده نکرد و واردات خودرو برای مردم محسوس نیست.