به گزارش میمتالز، «مهدی کوهی» مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نشستی خبری در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته عنوان کرد: ذوب آهن افتخار دارد به عنوان پیشران توسعه راهآهن سراسری و متروی کلانشهرها و ساخت تیرآهن ساختمان عمل کند.
«مهدی کوهی» در ادامه بیان کرد: ذوب آهن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات ریلی در کشور تولید و تحویل راهآهن و متروی کلانشهرها داده است. آخرین خطی که افتتاح شد، خط متروی پرند - تجریش بود که سال گذشته افتتاح شد. یک دوره قبل افتتاح راهآهن همدان - سنندج بود. خط دیگر، خط سنندج - میانه - تبریز و مراغه - ارومیه بود. دو پروژه دیگر، از جمله رشت - کاسپین آماده افتتاح است که در مرحله آزمایش و تست سرد قرار دارد. پروژه دیگر اردبیل آست که با حضور رئیسجمهور افتتاح خواهد شد.
وی با تاکید بر این موضوع که ذوب آهن به عنوان تنها تولیدکننده ریل در کشور است، گفت: پروژه دیگر ما، پروژه کریدور شرق، از شهرکرد به شهر مبارکه است که این پروژه به طول ۱۰۰ کیلومتر است. امسال پروژه دیگر، کریدور شرق از چابهار به خارک تا زاهدان و تا مشهد به طول ۱۷۰۰ کیلومتر است. پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم است که حدود ۵۰ درصد از آن انجام شده است.
مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به ظرفیت تولید ریل این شرکت عنوان کرد: تولید ریل را در کارگاه ۶۵۰ انجام میدهیم. البته این کارگاه دو منظوره است و ما در آنجا هم ریل و هم تیرآهن تولید میکنیم. به هر میزانی که راهآهن جمهوری اسلامی و متروی کلانشهرها سفارش داشته باشند، میتوانیم ظرفیت سالن تولید خود را افزایش دهیم.
کوهی درباره مترو کلانشهرها نیز خاطرنشان کرد: تولید ریل مترو را نیز در دستورکار خود قرار دادیم و سال گذشته ۲۹۰ تن ریل مترو تولید کردیم و در اختیار متروی مشهد قرار دادیم. متروی مشهد هماکنون در حال ریلگذاری است و این پروژه به عنوان نمونه موفق در دست انجام است؛ بنابراین برای تولید انبوه ریل مترو اعلام آمادگی میکنیم.
وی با اشاره به زنجیره مورد نیاز راهآهن سراسری عنوان کرد: راهآهن سراسری در جهت تولید لوکوموتیو و سایر تجهیزات نیازمند قطعاتی است و ما برای تامین قطعات مکانیکال قطار از جمله چرخ قطار آمادگی خود را اعلام میکنیم.
به نظر میرسد بالای ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز ریل راهآهن سراسری و متروی کلانشهرها در داخل بومیسازی شده است. امسال با هماهنگی بقیه قطعهسازان و سازندگی، امیدواریم جشن خودکفایی و تامین تمامی نیازهای راهآهن سراسری و متروی کلانشهرها را داشته باشیم.
مدیرعامل ذوب آهن همچنین با اشاره به این موضوع که ذوب آهن همکاری بسیار خوبی را از سال گذشته با دانشگاه علم و صنعت آغاز کرده است، گفت: در این راستا تولید تیرآهنهای بالپهن را جلو میبریم. همچنین بنا داریم تعمیر و نگهداری و تجهیزات راهآهن سراسری را جلو ببریم. در ذوب آهن ۸۵ درصد قطعات مکانیکال شرکت را میسازیم. توانایی تولید قطعات سفارشی از راهآهن جمهوری اسلامی را نیز داریم. ما سال گذشته تولید قطعات صنعت سیمان را که از خارج از کشور وارد میکردند، آزمایشی انجام دادیم. ظرفیت مازاد ساخت قطعات مکانیکال را عملیاتی خواهیم کرد.
کوهی همچنین یادآور شد: نکته دیگر در ذوب آهن الزامات زیستمحیطی و عدم آلایندگی برای آب، خاک و هوا است که با معاونت علمی ریاستجمهوری ۶ پروژه را در همین قالب تعریف کردیم. کارشناسان معاونت علمی از ذوب آهن بازدید داشتند و نتیجه این ۶ پروژه را اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور و نخستین تولیدکننده مقاطع فولادی، افتخار دارد خودش را با دانش روز مجهز کند. این شرکت ارتباط سازنده با دانشگاهها و دانشگاه صنعتی اصفهان را آغاز کرده است و امروز به طور مشخص با دانشکده مهندسی راهآهن (دانشگاه علم و صنعت ایران) کار را آغاز کردهایم. امسال با شرکتهای دانشبنیان و معاونت علمی تعامل بیشتری داریم. با توجه به شعار مقام معظم رهبری با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" در این راستا گام خواهیم برداشت و با معرفی پروژههای خود در حوزههای تولید، HSE، حوزه دانشبنیان و در حوزه ساخت قطعات مکانیکال، از شرکتها و مردم دعوت به همکاری برای مشارکت، چه به صورت BOT و چه به صورت EPC و به هر صورتی که ذوب آهن امکان آن را داشته باشد، دعوت به عمل خواهیم آورد و از ظرفیتهای مردمی برای افزایش تولید کمک خواهیم گرفت.
مدیرعامل ذوب آهن در پایان تاکید کرد: ذوب آهن با بالاترین استانداردهای جهانی در حال تولید ریل است. خریداران ما راهآهن سراسری و متروی کلانشهرها هستند. برای تولید ریل مشاور بازرسی فنی خارجی و داخلی داریم و از طریق آنها ممیزی میشویم. ضمن اینکه خود ما با بالاترین کیفیت تولید داریم.