تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۳۴۱۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی صندوق‌ها در حالت سکون

می متالز - با توجه به شرایط پیش‌رو، آگاهی از تداوم روند صعودی نرخ طلا و ارز در بازارهای جهانی و داخلی به تبع آن پیش‌بینی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است. در حال حاضر عمده حجم منابع صندوق‌ها مربوط به اوراق و درآمد ثابت است. در واقع بیش از ۹۰ درصد دارایی‌های صندوق‌ها متعلق به اوراق است.
بازدهی صندوق‌ها در حالت سکون

به گزارش می متالز، البته فرهنگ غالب سرمایه‌گذاران در این حوزه این است که به دنبال دریافت سود ثابت و بدون ریسک هستند. اتفاقی که در ابتدای سال 97 رخ داد این بود که صندوق‌های سهام  به علت تلاطمات ارزی، افزایش قیمت مسکن، طلا و سایر بازارهای موازی با خروج منابع مواجه شدند. این درحالی بود که صندوق‌های درآمد ثابت که بخش کوچکی از منابع خود را در سهام سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند بازدهی قابل ملاحظه‌ای ارائه دادند اما در مقابل صندوق‌های سهام بازدهی کمتری را شاهد بودند. با این وجود انتظار تکرار این سیکل و بازدهی قابل توجه صندوق‌ها در سال98 اشتباه است. در این بین گزینه‌ای است که نسبت به سپرده‌های بانکی قابل ملاحظه‌تر بوده و باعث می‌شود سپرده بانکی توسط فرد ریسک گریز ابطال و سرمایه گذارسرمایه خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند.

در شش ماهه نخست سال گذشته  اتفاقی که افتاد این بود که بسیاری از افراد سپرده‌های خود را باطل کرده و به سمت بازار موازی  از جمله  طلا هجوم بردند. نکته بعدی که بر روند بازدهی صندوق‌ها تاثیرگذار است، رشد نقدینگی در کشور است که موجب ورود منابع به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود.در حال حاضر عمده صندوق‌ها به افزایش سقف خود نزدیک شده‌اند. بانک مرکزی و سازمان بورس نیز روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان تهدیدی برای نرخ بازار پول بسیار حساس هستند. تاکنون تلاش‌ها بر این بوده که هیچ ابزار پولی بیش تر از 18 درصد سود ندهد. از همین رو گواهی سپرده‌های منتشر شده در بهمن‌ماه  سال گذشته با نرخ 18 درصد بود. بانک مرکزی نیز به دنبال این است که نرخ سود سپرده بانکی را کاهش دهد.

برای سال 98 پیش‌بینی می‌شود جهش شدیدی را در نرخ دلار شاهد نباشیم. دلار احتمالا با دوشرط در همین محدوده خواهد بود، شرط اول پذیرش پالرمو است که در این صورت در یک دوره کوتاه و گذرا با افزایش مواجه شده و مجددا در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. شرط دوم که بر همه بازارها تاثیرگذار خواهد بود تمدید تحریم‌های نفتی است. اما این موارد بر روند صندوق‌های با درآمد ثابت تاثیر چندانی نخواهند داشت چرا که باوجود تلاطماتی که در بازارهای مالی در سال 97 شاهد بودیم این صندوق‌ها روند بالا یا پایین شدیدی را تجربه نکردند، زیرا نوع سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها تیپ خاصی هستند و به عبارتی بانکی هستند(کم ریسک) نه تیپ سرمایه گذاران بازار سرمایه (پرریسک). اما سایر صندوق‌ها مانند سهام که متاثر از نرخ دلار و عملکرد بازار سرمایه هستند و چندان هم در جذب سرمایه و منابع موفق نبوده‌اند احتمالا تحت تاثیر  شدید شرایط قرار نخواهند گرفت.

 

رسول رحیم‌نیا - مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری تأمین سرمایه بانک ملت

شماره ۲۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹

عناوین برگزیده