تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۱۵۰۰
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس:

ادبیات صنایع آب‌بر باید اصلاح شود/ راه‌اندازی خط انتقال آب به اصفهان تا ۴۵ روز آینده

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس گفت: ادبیات صنایع آب بر باید اصلاح شود چرا که ۸۲ میلیارد متر مکعب منابع آبی صرف کشاورزی و تنها ۲.۴ میلیارد متر مکعب صرف صنعت می‌شود.

به گزارش می‌متالز، احسان انصاری در آئین افتتاحیه دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی در هتل المپیک تهران اظهار کرد: آب مقوله بسیار مهمی است و طی ۱۰ سال اخیر در کشور بحث داغ رسانه‌ها و صنعت و حوزه آب و وزارت نیرو و وزارت صمت است.

وی در خصوص تأمین آب پایدار مورد نیاز معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که برای استخراج آن نیازمند آب هستیم و در این زمینه آب به عنوان یک زیرساخت به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس با بیان اینکه طی یک قرن اخیر میانگین نرخ استفاده از آب دو برابر افزایش جمعیت در جهان بوده است، گقت: این امر طبیعی است که بهداشت عمومی، توسعه صنعت و کشاورزی و رفع نیاز‌های بشر منجر به افزایش مصرف شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴۰ درصد مردم جهان درگیر تنش آبی بسیار شدید خواهند شد که طبیعتاً مردم خاورمیانه، جنوب آسیا و شمال آفریقا در این زمینه آسیب بیشتری می‌بینند و در همین سال ۹ درصد از مردم جهان از آب شرب سالم محروم هستند.

انصاری با بیان اینکه منابع آب تجدید پذیر در کشور نزدیک به ۱۳۰ میلیارد متر مکعب است، افزود: ما بر اساس شاخص‌های جهانی مجاز به مصرف ۴۰ درصد از این ذخایر هستیم و این در حالی است که ما طبق پایش‌های صورت گرفته تا سال ۹۹ حدود ۹۳ میلیارد متر مکعب آب را مصرف کرده‌ایم که کشاورزی با ۸۲ میلیارد متر مکعب، صنعت ۲.۴ میلیارد متر مکعب و ۹ میلیارد متر مکعب در بخش شرب آب مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در کشور ادبیات صنایع آب بر پر رنگ شده است و استفاده از واژه صنایع آب بر درست نیست و باید در این زمینه بازنگری شود، گفت: باید توجه داشت که صنعت کشاورزی در کشور سهم بسیار پایینی از GDP را دارد و ۸۲ درصد از آب کشور را مصرف می‌کند و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس ادامه داد: امروز صنایع را مقصر بحران آب و کم آبی می‌دانند و این در حالی است که این ادبیات به دنبال ترک فعل برخی و عدم تمایل به توسعه صنعت ترویج یافته است.

وی بابیان اینکه کشاورزی صنعتی آب بر است، گفت: ما نباید صنعت و معدن را در حوزه صنایع آب بر مورد خطاب قرار دهیم و باید نسبت به حوزه معدن و صنایع معدنی مهربان‌تر رفتار کنیم.

انصاری با بیان اینکه کشت برنج در استان‌های مرکزی که از خرداد ماه تا پایان مهرماه نیاز به آب فراوان دارد، کاری اشتباه است، تصریح کرد: این در حالی است که در این استان‌ها تنها صنایعی که کمترین آب را مصرف می‌کنند، مقصر جلوه داده شده‌اند.

وی با بیان اینکه به دنبال این شرایط صنایعی از جمله فولادمبارکه به دنبال تأمین آب پایدار هستند، افزود: بر این اساس پروژه نمک‌زدایی و انتقال آب از دریا در دستور کار قرار گرفت که این موضوع در خاورمیانه سهم ۵۳ درصدی، در آمریکا سهم ۱۷ درصدی و در اروپا که قاره سبز است سهم ۵ درصدی را دارد.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس با بیان اینکه با توجه به عدم توسعه سیستم‌های فاضلاب بستر بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها در شهرستان‌های مختلف فراهم نشده است، گفت: در این زمینه نیز باید برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه هزینه شیرین‌سازی آب بسیار زیاد و چیزی حدود ۳ یورو برای هر متر مکعب است، گفت: تحریم‌ها در این زمینه تأثیرگذار است و به دنبال بومی‌سازی تجهیزات و دانش هستیم.

انصاری با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است، گفت: شرکت ملی مس در این زمینه همکاری خوبی داشته و ۸۰ درصد از منابع اعتباری را تأمین کرده است، اجرای این خط توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در خط اول شرکت‌های مس، گل‌گهر و چادرملو مشارکت داشتند، اضافه کرد: شرکت ملی مس سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری را در این پروژه داشته است.

مدیرعامل شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس با بیان اینکه خط دوم این پروژه در راستای آبرسانی به استان اصفهان است، گفت: فاز اول این پروژه از استان اصفهان آغاز شد و طی ۴۵ روز آینده این خط می‌تواند در نقطه سیرجان در کیلومتر ۳۸۴ به خط اصفهان منتقل و فاز اول با انتقال ۷۰ میلیون متر مکعب آب تا ۴۵ روز آینده بهره برداری خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده