تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۴۱۶۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید فولاد در چین با وجود ضرر تولیدکنندگان

‌می‌متالز - میزان بهره‌برداری از ظرفیت کارخانه‌های فولاد کوره قوس الکتریکی در چین طی ۱۰ تا ۱۶ می‌ برای چهارمین هفته متوالی ۲.۳۹ درصد افزایش یافت. در مقابل فولادسازان چینی مدعی‌اند در ازای فروش محصولات خود سودی بدست نمی‌آورند ولی تعطیل کردن خطوط تولید ضرر بیشتری نسبت به فروش تولیدات با قیمت پایین‌تر به دنبال دارد.

به گزارش می‌متالز، میزان تولید فولاد در کارخانه‌های فولادسازی با کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) در چین طی ماه می‌روند صعودی پیدا کرد، به طوری که نرخ بهره‌برداری از ظرفیت ۸۷ کارخانه مستقل فولاد کوره قوس الکتریکی طی ۱۰ تا ۱۶ می‌به طور میانگین ۵۴.۲۷ درصد محاسبه شد که بیانگر رشد ۲.۳۹ درصدی برای چهارمین هفته متوالی در ماه جاری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی در ازای فروش محصولات خود سود چندانی به دست نمی‌آورند و حتی تولیدات خود را در اکثر معاملات با ضرر به فروش می‌رسانند. ولی طبق گفته فولادسازان این کشور خاموش کردن کوره‌ها پس از اتمام کار تعمیر و نگهداری، سبب ورود ضرر بسیار سنگینی می‌شود، به عبارت ساده‌تر تعطیل کردن خطوط تولید ضرر بیشتری نسبت به فروش محصولات فولادی با قیمت پایین‌تر به همراه دارد.

بر اساس جزئیات تولید در کارخانه‌های فولادی با کوره قوس الکتریکی، میزان تولید در جنوب و شمال غربی چین به طور قابل توجهی بالا رفته است. در مقابل فولادسازان این مناطق متحمل زیان‌های سنگینی در فروش تولیدات خود در پی کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی چینی در طول هفته گذشته شده‌اند، به عنوان مثال قیمت ملی میلگرد ۲۰ میلی‌متری چین از ۱۶ می‌با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی ۳۸۲۴ یوان در هر تن معادل ۵۴۰.۸ دلار در تن ارزیابی شد که نشان‌دهنده افت ۱۹ یوانی هر تن میلگرد در طول یک هفته است. با توجه به ریزش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی، متوسط زیان فروش روزانه ۳۵ کارخانه فولادی با کوره‌های قوس الکتریکی در جنوب و شمال غربی چین ۱۰۶ یوان در تن برآورد شد که میزان ضرر در هفته جاری ۱۸ یوان در تن نسبت به هفته قبل بیشتر بود.

طبق توضیحات یک تحلیل‌گر بازار فولاد در شانگهای چین، فروش محصولات فولادی تولید شده توسط بیشتر کارخانه‌های کشور باوجود دوره کم پیک مصرف برق با ضرر همراه بوده است و تنها تعداد کمی از کارخانه فولادی در مناطق غربی چین در ازای فروش محصولات خود سود کسب کرده‌اند. علاوه بر این با افزایش دما در سراسر کشور انتظار می‌رود بازار داخلی فولاد در هفته‌های آینده به تدریج وارد فصل رکود و کاهش مصرف فولاد شود. به گفته این تحلیل‌گر بازار فولادی، دولت در بسیاری از شهر‌های بزرگ چین سیاست‌های محرک خود را برای رونق بازار ملک و ساخت‌وساز بالا برده است ولی تأثیر اعمال این سیاست‌ها بلافاصله در بازار محصولات فولادی نمایان نمی‌شود و اثرات آن در طولانی مدت مشخص خواهد شد. درنتیجه فولادسازان چینی باید هرچه زودتر روند صعودی تولید خود را متوقف کنند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده