تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۴۱۹۰۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
/بررسی دستاوردهای سیدالشهدای خدمت/

دولت بعدی راه شهید رئیسی در ساخت مسکن را باید ادامه دهد

‌می‌متالز - میرتاج الدینی نماینده مجلس با بیان این که رئیس جمهور شهید، مرد خدمت بود و هر چیزی که در راستای منافع مردم بود، برای شهید رئیسی اولویت داشت، گفت: از آنجائیکه مسکن جزو مشکلات اساسی و اصلی مردم به شمار می‌رود، ایشان اهتمام جدی‌ای به این موضوع داشت و دغدغه ویژه‌ای بر حل معضل ساخت مسکن در جهت تسهیل موانع بر سر مسیر خانه دار شدن مردم داشتند و لازم است دولت بعدی که روی کار می‌آید نیز به مسائل مردم و از جمله مسئله مسکن توجه جدی داشته باشد

به گزارش می‌متالز، مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیاز‌های اساسی خانواده‌ها یکی از مشکلات مهم مردم به شمار می‌رود. این مشکل به عنوان یک مانع برای ازدواج جوانان و فرزندآوری نیز عمل می‌کند. مسکن در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمد خانوار‌ها را به خودش اختصاص میدهد. با توجه به اینکه جوانان در ابتدای زندگی مشترک اجاره نشین هستند، اجاره بهای بالا و قیمت بالای مسکن برایشان مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

با توجه به تمام واقعیاتی که گفته شد، مسکن جزو دغدغه‌های اصلی شهید رئیسی بود. این موضوع در لیست شعار‌های انتخاباتی ایشان قرار داشت و طی سال‌های گذشته اقدامات جدی در این زمینه انجام شده است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی کشور، با وجود مشکلاتی که بر سر راه تولید مسکن انبوه در کشور وجود دارد، حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است و حدود ۶۰ هزار مورد از آن‌ها به زودی تحویل داده می‌شود.

عدم همکاری بانک‌ها با تسهیلات ساخت مسکن و حریم شهر‌ها از جمله مشکلاتی است که دولت شهید رئیسی برای تولید مسکن ملی با آن مواجه بود. به گفته نمایندگان مجلس، شهید رئیسی با پیگیری‌های مداوم توانست مجلس یازدهم را با خودش همراه کند تا مصوبات خوبی در زمینه ساخت مسکن ملی داشته باشند.

دغدغه رئیس جمهور شهید نسبت به مسکن

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی مجلس یازدهم در گفتگو با ایسنا در خصوص دغدغه شهید رئیسی در خصوص دغدغه رئیس جمهور شهید در زمینه ساخت مسکن برای مردم خاطرنشان کرد: این موضوع جزو اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی بود. ایشان همواره به ساخت مسکن توجه اساسی داشت و طی سال‌های گذشته پیگیری‌های جدی در این زمینه داشت.

وی با تاکید بر این که لازم است ساخت مسکن انبوه توسط دولت بعدی که روی کار می‌آید، ادامه پیدا کند و با جدیت در دستور کار باشد، گفت: نهضت ملی مسکن در راستای ساخت مسکن انبوه شکل گرفته است و باید ادامه پیدا کند.

چه کسانی با دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن مخالف بود؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بانک‌ها بر اساس قانون موظفند ۲۰ درصد از تسهیلات شان را به حوزه مسکن اختصاص دهند و دولت را در اجرای طرح‌های مسکن ملی حمایت کنند، با این حال، شاهد هستیم که دولت‌ها همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

وی ادامه داد: شرایط سختی برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن پیش روی متقاضیان قرار داده می‌شود، به نحوی که عده زیادی از گرفتن این تسهیلات صرف نظر می‌کنند.

میرتاج الدینی با بیان این که تنها ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها باید به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: با این حال بانک‌ها همراهی لازم را در این زمینه ندارند، بانک‌های خصوصی عمدتاً به وظایفشان در زمینه تسهیلات مسکن عمل نمی‌کنند و تعداد اندکی از بانک‌های دولتی از جمله بانک مسکن همکاری لازم را دارند.

حریم شهرها، اجازه توسعه افقی را نمی‌دهد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: محدوده شهر‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات پیش روی اجرای طرح‌های ملی مسکن است، در بسیاری از موارد، حریم شهر‌ها و یا قواعد منابع طبیعی به عنوان یک مانع برای ساخت مسکن عمل می‌کنند، رفع این مشکل نیز می‌تواند در ساخت انبوه مسکن در کشور موثر باشد.

میرتاج الدینی با بیان این که در مجلس یازدهم اقدامات خوبی در راستای کمک به ساخت مسکن ملی در کشور انجام شد، گفت: در قانون این اجازه را به بنیاد مسکن دادیم که از طریق بازتعریف طرح هادی روستا‌ها بتواند زمین‌های بیشتری را در اختیار روستاییان برای ساخت خانه قرار دهد.

وی در پایان تأکید کرد: رئیس جمهور شهید، مرد خدمت بود، هر چیزی که در راستای منافع مردم بود، برای شهید رئیسی اولویت داشت؛ از آنجائیکه مسکن جزو مشکلات اساسی و اصلی مردم به شمار می‌رود، ایشان اهتمام جدی به این موضوع داشت و دغدغه ویژه‌ای بر حل معضل ساخت مسکن در جهت تسهیل موانع بر سر مسیر خانه دار شدن مردم داشتند و لازم است دولت بعدی که روی کار می‌آید نیز به مسائل مردم و از جمله مسئله مسکن توجه جدی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده