تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۴۱۹۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نزول بازار سهام به‌دلیل پرداخت ۵۵ همت مطالبات پیمان‌کاران توسط اوراق اخزا

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بازدهی ۳۶ درصدی اوراق اخزا، تقاضا برای خرید سهم را کاهش خواهد داد. رقم ۳۶ درصد رقم بالایی است و بانک مرکزی باید به این موضوع ورود کرده و نرخ ۳۶ درصد را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، احمد اشتیاقی، درخصوص دلیل عدم استقبال از فروش اوراق دولتی، گفت: اوراق مشارکتی که توسط دولت منتشر می‌شود، عمدتا توسط صندوق‌های با درآمد ثابت خریداری خواهد شد؛ از طرفی دیگر نرخ ۳۰ درصدی سپرده بانکی توسط دولت، منجر به این شد که بازار در سپرده بانکی و اوراق دولتی، با افزایش نرخ مواجه شود.

وی تصریح کرد: اوراق دولتی که به فروش نرسید، توسط دولت بر بازدهی ۲۸.۵ درصد انتشار یافت و به همین دلیل مورد استقبال بازار قرار نگرفت؛ زیرا به‌طورهمزمان دولت اشتباهی را مرتکب شد و ۵۵ همت مطالبات پیمان‌کاران را توسط اوراق دولتی اخزا پرداخت کرد.

اشتیاقی بیان کرد: پیمان‌کاران این اوراق را در بازار با نرخ‌های بازدهی ۳۶ درصد عرضه کردند. زمانی که اوراقی با بازدهی ۳۶ درصد وجود دارد، مشخصا اوراق مشارکت دولت با نرخ ۲۸ درصد تقاضای خرید نخواهد داشت؛ علاوه بر آن اوراق اخزایی که توسط پیمان‌کاران اخذ و با بازدهی ۳۶ درصد فروش رفت، به نزول بازار سهام منجر گردید.

کارشناس بازار سرمایه گفت: این مسئله بی اعتمادی ایجاد شده در بازار را افزایش داد و بیشتر افراد، مبادرت به فروش سهام خود کردند؛ زیرا با نرخ‌های تعیین شده برای اوراق اخزا، فعالان بازار، فروش سهام و اقدام برای خرید اوراق ۳۶ یا ۳۷ درصدی را در اولویت قرار می‌دهند. این اتفاق که از ناحیه سازمان برنامه و بودجه جهت مطالبات پیمان‌کاران صورت گرفت، به‌طور ناگهانی تمام بازار‌های مالی را دستخوش تغییر قرار داد.

وی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی طی سال گذشته اوراق گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی را منتشر کرد و نرخ سود سپرده را افزایش داد. به هر میزان که نرخ سود سپرده اوراق بیشتر شود، عدم تقاضا برای خرید سهام نیز افزایش خواهد یافت و دارندگان سهام، مبادرت به فروش خواهند کرد که در حال حاضر این وضعیت در بازار وجود دارد.

سیاست‌های دولت به نفع بازار سهام نیست

اشتیاقی اشاره کرد: سیاست‌های دولت به نفع بازار سهام نیست؛ از این منظر که دولت نرخ دلار نیمایی را با افزایش مواجه نمی‌کند و از منظری دیگر نرخ بازدهی سود سپرده با افزایش روبه‌رو است.

در شرایطی که مقبولیت اوراق با نرخ ۲۸ درصد به حد کافی نرسیده است، افزایش همین نرخ نیز نتیجه بخش نخواهد بود. مشکل اساسی در بازار این است که منابع کافی برای خرید این اوراق وجود ندارد؛ در این زمان پافشاری دولت، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای خرید اوراق ناکارآمد است؛ چراکه مورد استقبال فعالین قرار نخواهد گرفت. این عدم استقبال از انتشار اوراق نیز ناشی از چراغ سبز بانک مرکزی برای پرداخت سود ۳۰ درصدی به صورت ماهانه به سپرده‌گذاران است.

کارشناس بازار سرمایه از ۴ عامل که ریزش بازار در روز‌های اخیر را ایجاد کرده‌اند نام برد:

۱-افزایش نرخ سود اوراق دولتی به ۳۶ درصد

بازدهی ۳۶ درصدی اوراق اخزا، تقاضا برای خرید سهم را کاهش خواهد داد. رقم ۳۶ درصد رقم بالایی است و بانک مرکزی باید به این موضوع ورود کرده و نرخ ۳۶ درصد را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد.

۲-عدم افزایش نرخ دلار نیمایی:

در حال حاضر که دلار آزاد در کانال ۵۸ معامله می‌شود، نرخ دلار نیمایی ۴۲ هزار تومان است. عدم اجازه به رشد دلار نیمایی باعث کاهش سودآوری و از دست دادن حاشیه سود برای شرکت‌ها می‌شود و به این طریق بازار با اقبال مواجه نخواهد شد. به هر میزان که حاشیه سود شرکت‌ها از دست برود و رشد سودآوری متوقف شود، به همان میزان نیز استقبالی برای خرید سهام آنها وجود نخواهد داشت.

۳-افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و گرید‌بندی کردن خرید محصولات پالایشگاهی‌ها:

افزایش حامل‌های انرژی به‌خصوص خوراک پتروشیمی‌ها و نحوه خرید محصولات پالایشگاهی‌ها منجر به کاهش سودآوری این دو صنعت شد.

۴-قیمت گذاری دستوری:

قیمت‌گذاری دستوری در بخشی از محصولاتی که توسط شرکت‌های بورسی ارائه می‌شود وجود دارد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده