تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۴۶
کد خبر: ۳۴۲۱۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آرژانتین خود را به عنوان یک غول جدید حوزه معدن معرفی می‌کند

‌می‌متالز - آرژانتین دارای ذخایر زیادی از مس و لیتیوم است، مواد معدنی کلیدی برای وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر. دولت در حال حذف مقررات و جذب سرمایه‌گذاری برای توسعه این منابع است. اگر تقاضای انتقال انرژی همچنان به رشد خود ادامه دهد، آرژانتین می‌تواند به تامین کننده اصلی فلزات واسطه تبدیل شود.

به گزارش می‌متالز، در مجامع کامودیتی‌ها، آرژانتین به خاطر محصولات کشاورزی و برخی منابع نفتی خود شناخته شده می‌شود. اما این کشور اخیراً توجه خود را به انواع دیگر منابع طبیعی جلب کرده است: مس و لیتیوم. به گفته برخی، این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تأمین کنندگان مواد معدنی، آینده درخشانی دارد.

دو هفته پیش، یک شرکت سرمایه‌گذاری محلی، Integra Capital، با گلنکور قراردادی برای به دست آوردن سهام در شرکتی به نام Volcan Compania Minera منعقد کرد. به گفته بلومبرگ، این دومین پروژه گلنکور است که این شرکت در سال‌های اخیر خریداری کرده. این معامله بخشی از یک استراتژی بزرگ است: ایجاد یک سبد فلزات و مواد معدنی در آرژانتین با توجه به پیش‌بینی رونق معدنی ناشی از تلاش‌های این کشور در این حوزه.

Integra Capital یک شرکت سرمایه‌گذاری متعلق به خوزه لوئیس مانزانو است که در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: ما معتقدیم که توجه خود را در مواردی قرار می‌دهیم که برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده ضروری هستند.

با این اظهار نظر، این سرمایه‌گذار کامودیتی آرژانتینی نظراتی را بیان می‌کند که در محافل سرمایه‌گذاری نسبتاً محبوب شده است. مس و لیتیوم در کنار عناصری مانند نیکل و کبالت که در باتری‌های خودرو‌های الکتریکی و ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان کانی‌های انتقالی کلیدی، کانون توجه پیش‌بینی‌ها هستند.

محافل سیاسی آرژانتین نیز به این پیش بینی‌ها توجه کرده‌اند. سال گذشته، رویترز گزارش داد که دولت آرژانتین برنامه‌هایی برای پروژه‌های معدنی مس دارد که می‌تواند سالانه ۷۳۹ هزار تن از این فلز را تا پایان دهه تولید کند. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ تولید مس در آرژانتین وجود ندارد، این امر بسیار تحسین برانگیر است. چرا که این کشور را به یکی از ده تولیدکننده بزرگ مس در جهان تبدیل می‌کند.

در حال حاضر چندین پروژه مس در مراحل مختلف و در حال توسعه وجود دارد، اما معدنچیان تقاضای خود را در این کشور غنی از منابع بالاتر برده‌اند. ولخرجی و خرید‌های زیاد مانزانو اکنون نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه ظاهراً قرار است سوددهی فوق العاده‌ای داشته باشد، حداقل تا زمانی که پیش بینی‌ها محقق شوند.

در حال حاضر هفت پروژه استخراج مس در آرژانتین در حال انجام است. به گفته BNAmericas، این پروژه‌ها پس از شروع تولید می‌توانند سالانه حدود ۵ میلیارد دلار برای بودجه کشور ایجاد کنند. بر اساس این گزارش، مجموع تولید این هفت معدن ۱.۲ میلیون تن در سال است که به طور قابل توجهی بیشتر از برآورد گزارش شده توسط رویترز است. در مجموع، ذخایر مس آرژانتین ۴۴ میلیون تن برآورد شده است.

با این حال مس تنها فلز انتقالی کشور نیست که به وفور در دسترس است. آرژانتین همچنین بخشی از به اصطلاح مثلث لیتیوم است و یک سوم ذخایر جهانی فلز باتری را در خود جای داده است. به گزارش Mining.com، آرژانتین به همراه دو «نقطه» دیگر مثلث - شیلی و بولیوی - ۷۰ درصد از لیتیوم جهان را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال توسعه و کار بر روی منابع لیتیوم آرژانتین هستند که تولید آن در سال گذشته به ۹۶۰۰ تن رسید. به نظر می‌رسد که این توسعه در واکنش به پیش بینی تقاضای رو به رشد تقاضا برای این فلز در حال شدت گرفتن است. البته با وجود کاهش تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی در بسیاری از بازار‌های کلیدی، اعتبار و قطعیت این پیش بینی‌ها بسیار کمتر شده است. با این حال، معدن کاران با امید بیشتری برای تولید لیتیوم به آرژانتین می‌روند. اوایل این ماه، رویترز گزارش داد که یک شرکت اماراتی قصد دارد از سال ۲۰۲۷ تولید لیتیوم با درجه کیفیت مناسب باتری را با نرخ ۵ هزار تن در کشور آغاز کند و این میزان را تا سال آینده به ۱۰ هزار تن برساند.

همه شرکت‌هایی که روی ثروت معدنی آرژانتین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سال گذشته با روی کار آمدن رئیس جمهور خاویر مایلی خوش شانس بودند. این آزادی خواه، مشتاقانه ثروت معدنی کشور را ارتقا داده است و سیاست‌های او با رفع موانع نظارتی و ایجاد محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری، تجارت معدنچیان را در کشور آسان‌تر کرده است. اگر سطح تقاضا مطابق با پیش بینی‌ها باشد، آرژانتین در واقع می‌تواند به تأمین کننده اصلی مواد معدنی انتقال انرژی تبدیل شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده