تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۴۶
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۲۱۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
چینی‏‏‌ها افسار بازار جهانی را به دست گرفتند

رفتار دوگانه بازار‌های کالایی

‌می‌متالز - در حالی که معامله گران به انتظار گزارش تورم روز جمعه فدرال‌رزرو نشسته اند، شاخص برنت به بالاترین بهای چهارماهه خود رسید، این در حالی است که طلا و مس عقبگرد کردند و از موضع رکوردشکنی پا پس کشیدند و در این بین افزایش تقاضای چینی‌ها برای محصولات فولادی، سنگ‌ آهن را در رده کامودیتی‌های صعودی قرار داد.

رفتار دوگانه بازار‌های کالایی

به گزارش می‌متالز، قیمت آتی نفت‌خام برنت در روز سه شنبه به بیش از ۸۳دلار به ازای هر بشکه و به بالاترین سطح خود طی چهارماه گذشته رسید. این در حالی است که خریداران و متقاضیان نفت برنت در انتظار نتایج ارزیابی مسیر سیاست پولی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده آمریکا هستند.

پیش‌بینی کاهش نرخ بهره از چشم‌انداز رشد اقتصادی و تقاضای جهانی انرژی حمایت می‌کند. از این‌رو می‌توان افزایش قیمت نفت را تا روشن شدن کامل نتایج جلسات، افزایشی پیش‌بینی کرد. با توجه به اوج گیری شاخص برنت، سایر کامودیتی‌ها در مسیر افت قیمت قرار گرفتند و در این بین طلا نیز از قافله فلزات اساسی عقب نماند و هفته را کاهشی آغاز کرد.

قیمت طلا روز سه شنبه به حدود ۲‌هزار و ۳۵۰ دلار به ازای هر اونس رسید، چراکه در آستانه انتشار گزارش تورم کلیدی ایالات‌متحده آمریکا سرمایه‌گذاران محتاطانه عمل کردند و به دنبال جهت گیری سیاست فدرال‌رزرو بودند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. پیش‌بینی می‌شود که معیار ترجیحی فدرال‌رزرو برای تورم که روز جمعه منتشر می‌شود با CPI (شاخص قیمت مصرف‌کننده) مطابقت داشته باشد که نشان دهنده عدم‌شتاب گیری تورم است. اوج گیری تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه تاثیر خود را بر بازار جهانی و قیمت‌های فلزات اساسی گذاشته است؛ از این رو با آغاز هفته، کامودیتی‌هایی همچون طلا، مس و سنگ آهن در روند نزولی قرار گرفتند که پیش‌بینی می‌شود این مسیر نزولی پایدار نباشد. براساس اطلاعات رسمی، واردات خالص طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه آوریل نسبت به ماه قبل از آن ۳۸‌درصد کاهش یافته است.

مس هفته را کاهشی آغاز کرد

قیمت مس در بازار جهانی در حال صعود است که تحت‌تاثیر ترس از کمبود این فلز در بازار اتفاق افتاده و قیمت‌ها به سطح بی سابقه‌ای رسیده و جنگ ۴۹ میلیارد دلاری را برای تصاحب مس به راه انداخته است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و تولیدکننده مس بیش از اندازه بازار را دور زده است و این در حالی است که تعداد واحد‌های ذوب مس در این کشور در حال افزایش است و میزان تولید در چین در حال ثبت رکورد تاریخی است و در این بین قیمت ضایعات به دلیل فرآیند فرآوری برای تولید کاتد مس نیز در بازار‌های جهانی در کانال صعودی قرار گرفته است. واحد‌های ذوب در چین متعهد شده بودند که ظرفیت تولید خود را پس از کاهش هزینه‌های تولید کاهش دهند.

یکی از دلایل مهم توفان قیمتی که فلز سرخ با آغاز هفته در پیش گرفته است، پیش‌بینی کمبود مس در بازار چین است که موجب شد بهای مس در روز دوشنبه به بیش از ۱۱‌هزار دلار به ازای هر تن برسد، اما داده‌ها نشان می‌دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است و اقتصاد متزلزل چین قادر به جذب مازاد مس نیست. نبود تعادل بین عرضه و تقاضا طی روز‌های اخیر بیش از پیش خودنمایی کرده است که این موضوع موجب بالا کشیدن قیمت مس به بیش از ۱۰ دلار به ازای هر تن شد. افزایش ۲۱ درصدی مس برای سال‌جاری است؛ اما نشان می‌دهد تا زمانی که مس با مازاد عرضه مواجه است، برای اوج گیری بیشتر قیمت تلاش خواهد کرد. صنعت ذوب در چین همچنان در تلاش است تا میزان ذخایر را افزایش دهد و انبار‌ها را پر کند تا عرضه و تقاضا به تعادل برسد و قیمت فلز سرخ نیز در سطح منطقی باقی بماند. دولت نیز از واحد‌های تولیدی چین درخواست کرده است تا به فعالیت‌های تولیدی خود ادامه دهند و به اهداف رشد اقتصادی خود برسند تا سطح اشتغال در این کشور به سطح مطلوب برسد.

ادامه اوج گیری قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

بعد از آنکه برخی از معامله گران و سرمایه‌گذاران موقعیت‌های خرید سنگ آهن را نقد کردند، قیمت این ماده معدنی در کانال صعودی قرار گرفته است؛ چراکه به دنبال کاهش تقاضا در بحبوحه کساد فصلی فولاد با افزایش میزان مصرف محصولات فولادی توسط چین در پی تقویت بخش مسکن و ساخت وساز در این کشور قیمت سنگ آهن صعودی شد. داده‌های شرکت مشاوره Mysteel نشان می‌دهد که میزان محموله‌های جهانی سنگ آهن در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ مه با ۸.۴‌درصد افزایش به ۳۳.۲۷ میلیون تن رسید که بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و یکی از مواردی است که موجب رشد قیمت سنگ آهن در بازار جهانی شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ آهن در ماه سپتامبر در بورس‌کالای دالیان چین، معاملات روزانه با ۱.۱‌درصد کاهش به ۸۹۹ یوآن معادل ۱۲۴.۱۰ دلار به ازای هر تن رسید. داده‌ها نشان می‌دهند که کاهش تقاضای فصلی برای محصولات فولادی از جانب چین موجب کاهش مصرف سنگ آهن در بازار جهانی شده بود و کاهش فصلی فعالیت ساختمانی به دلیل هوای گرم معمولا بر فولاد سنگینی می‌کند. میزان ذخایر هفتگی سنگ آهن جهانی برای پنجمین هفته متوالی بیش از ۳۰ میلیون تن گزارش شد که عرضه بالا و تقاضای نسبتا ضعیف به طور مشترک به افزایش مداوم موجودی انبار‌ها کمک کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد