تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۴۲۲۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رالی طلا، نقره و مس

‌می‌متالز - قیمت طلا به بالاترین حد خود رسیده است. قیمت نقطه‌ای طلا در روز دوشنبه به ۲۴۴۹.۸۹ دلار در هر اونس رسید. نقره نیز در اوایل هفته گذشته به بالاترین حد خود در چند سال اخیر رسید، همینطور مس.

به گزارش می‌متالز، در حالی که هر سه این فلزات در حال حاضر پایین آمده‌اند، اما همچنان در نزدیک بالاترین رکورد‌ها معامله می‌شوند. تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌ها در ۱۲ ماه آینده تقویت شوند.

طلا در حال حاضر با قیمت نقطه‌ای ۲۳۵۱.۳ دلار معامله می‌شود. این فلز زرد در بحبوحه کاهش مجدد دلار و کاهش بازدهی خزانه داری ایالات متحده حرکت صعودی خود را حفظ کرده است. در حالی که ریسک‌های ژئوپلیتیکی همچنان به تقویت تقاضای این سرمایه امن ادامه می‌دهد، افزایش چشمگیر تقاضای طلای چین در سه ماهه اول ۲۰۲۴ تا حد زیادی به افزایش قیمت آن دامن زده است.

پس از اینکه این کشور در سال ۲۰۲۳ از هند پیشی گرفت و بزرگ‌ترین خریدار جواهرات طلا در جهان شد، در حال حاضر چین بزرگ‌ترین تقاضای مصرف‌کننده شمش طلا است.

بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا، مصرف‌کنندگان چینی نیز در خط مقدم خرید طلا قرار داشته‌اند و سال گذشته ۶۰۳ تن جواهرات طلا خریداری کردند که جهشی ۱۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است. نرخ‌های بالاتر طلا را به گزینه جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌کند.

نقره نیز در میان افزایش علاقه سرمایه‌گذاران و چالش‌های عرضه، چهارشنبه گذشته از ۳۱ دلار در هر اونس به بالاترین حد یک دهه رسید و در حال حاضر هر اونس ۳۱.۶ دلار معامله می‌شود. آهسته‌تر شدن رشد تولید معادن و تقاضای صنعتی قوی نشان می‌دهد که عرضه نقره از تقاضا عقب مانده است.

نقره به طور گسترده برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شود و معمولاً در ساخت اتومبیل، پنل‌های خورشیدی، جواهرات و لوازم الکترونیکی به کار می‌رود.

سایر فلزات گرانبها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیم امسال با کسری مواجه هستند و از این رو باید شاهد قیمت‌های اقزایشی آنها باشیم.

مس نیز اخیراً لحظه درخشانی را پشت سر گذاشت و سه‌شنبه گذشته به بالاترین سطح خود یعنی ۱۰۸۵۷ دلار در هر تن رسید و قبل از کاهش قیمت، به بالاترین سطح خود رسید. در حال حاضر هر تن ۱۰۲۵۶ دلار معامله می‌شود.

با افزایش محدودیت‌های عرضه، قیمت‌های فلز قرمز در سال جاری «به‌خوبی تحت تأثیر کمبود عرضه» قرار گرفته‌اند.

استراتژیست‌های سیتی در یادداشتی در اوایل این ماه گفتند: «افزایش قوی برای فلزات صنعتی و مجموعه فلزات گرانبها، زیربنای جریان‌های مالی و فیزیکی و احساسات صعودی است.»

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده