تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۴۲۳۷۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

۱۸ هزار کامیون برای نوسازی ناوگان حمل بتن تامین شد

‌می‌متالز - دبیر کانون سراسری تولیدکنندگان کامیون‌های بتنی از نوسازی ناوگان حمل بتن کشور در قالب تامین ۱۸ هزار کامیون خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محرم کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، در مراسم رونمایی از ناوگان کامیون‌های بتنی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰۰ واحد تولیدی در استان‌های سراسر کشور تولید بتن آماده و قطعات بتنی مورد نیاز صنعت ساختمان و سایر حوزه‌های عمرانی را به عهده دارند گفت: تامین ونوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های حمل‌ونقل عمومی کشور است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد سیمان تولیدی کشور از طریق ناوگان بتنی کشور به یک محصول استراتژیکی تحت عنوان بتن آماده تبدیل می‌شود گفت: تولیدکنندگان بتن کشور خودرو‌های تجاری برای توزیع محصولات خود در اختیار دارند که این ناوگان را می‌توان جزو بزرگترین مجموعه‌های حمل و نقل بخش خصوصی اعلام کرد. 

کریمی بیان کرد: تعداد کامیون‌های حمل بتن آماده در کشور حدود ۱۵تا ۱۸ هزار دستگاه برآورد می‌شود که اغلب این تراک میکسر‌ها سال‌های طولانی در حال فعالیت هستند و به نوعی می‌توان آنها را فرسوده محسوب کرد. 

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل بتن آماده، افزود: فرسودگی ناوگان حمل و نقل بتن آماده در مواردی آماده به کاری این ناوگان را با مشکل مواجه کرده و گاه می‌تواند موجب تاخیر و توقف حمل این ماده مهم و استراتژیک صنعت ساختمان شود.

کریمی با بیان این که فرسودگی ناوگان حمل بتن آماده بر کیفیت بتن مصرفی در صنعت ساختمان و سایر حوزه‌های عمرانی تاثیر منفی می‌گذارد، اظهار کرد: برای رفع این چالش، کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید‌کنندگان بتن آماده و قطعات بتنی، برنامه نوسازی این ناوگان را در دستور کار قرار داد و پس از طی شدن فرآیند تحقیق و بررسی در مورد توانمندی‌های شرکت‌های کامیون‌ساز داخلی، در نخستین گام، با اعلام آمادگی شرکت آرین دیزل برای مشارکت در این طرح بزرگ، این شرکت به عنوان آغاز کننده این طرح انتخاب شد.

وی اظهار کرد: در این طرح، کانون نقش تسهیل گر فرآیند را به عهده دارد و بخشی از هزینه خرید کامیون‌های نو از محل فروش کامیون فرسوده و بخشی دیگر از محل تسهیلاتی که کامیون سازان ارائه می‌دهند، تامین می‌شود.

کاهش کیفیت بتن هم‌زمان با فرسودگی ناوگان بتن

در ادامه این برنامه علیرضا رحمتی رئیس کمیته فنی کانون کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی اظهار کرد: زنجیره زیرساخت‌های تولید و توزیع بتن آماده اعم از ماشین آلات و خودرو‌های تولید، پمپاژ و حمل و نقل بتن آماده طی چند دهه اخیر به خوبی نوسازی نشده و به فرسودگی این تجهیزات و خودرو‌ها عادت کرده ایم. این درحالیست که فرسودگی این تجهیزات و خصوصا خودرو‌های حمل بتن آماده، می‌تواند موجب کاهش کیفیت بتن آماده شده و کیفیت و ایمنی ساختمان‌های کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با تاکید بر توجه به تناسب قدرت موتور و قدرت پمپ بتن نصب شده روی تراک میکسر‌ها افزود: این نکته در تراک میکسر‌های کنونی بعضا در نظر گرفته نشده است.

رحمتی بیان کرد: خودرو‌های مخصوص حمل بتن باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که کمترین نیاز را به تعمیر پیدا کنند و درصد آماده به کاری بالا و خرابی بسیار پایینی داشته باشند چرا که ماهیت بتن آماده به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را به کارخانه برگشت داد و خرابی تراک میکسر نیابد مانع حمل آن شود. 

همچنین سعید عباسی تولیدکننده کامیون نیز در این مراسم با بیان این که این شرکت به نمایندگی از تولید کنندگان کامیون تفاهمنامه‌ای با کانون سراسری تولیدکنندگان بتن آماده امضا کرده و با ارائه تسهیلات، ناوگان حمل بتن را نوسازی خواهد کرد، گفت: این همکاری موجب ارتقاء ناوگان حمل بتن، افزایش ایمنی حمل و نقل شهری و نمایشی از توانمندی‌های صنعت کامیون سازی کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد