تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۲۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش تورم منطقه یورو در ماه می

‌می‌متالز - داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد که تورم منطقه یورو در ماه مه افزایش یافته و این نشانه‌ای است که بانک مرکزی اروپا همچنان با سفری کند و نامطمئن برای رسیدن به هدف خود برای مهار کامل قیمت‌ها مواجه است.

به گزارش می‌متالز، داده‌های منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد که تورم منطقه یورو در ماه مه افزایش یافته و این نشانه‌ای است که بانک مرکزی اروپا همچنان با سفری کند و نامطمئن برای رسیدن به هدف خود برای مهار کامل قیمت‌ها مواجه است.

افزایش بیش از حد تورم بعید است که موجب شود هفته آینده بانک مرکزی اروپا هزینه‌های استقراض را از بالاترین حد خود پایین نیاورد، اما ممکن است موجب توقف این روند در ماه ژوئیه و کند کردن سرعت کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده شود.

دیرک شوماخر، اقتصاددان در مؤسسه مالی ناتیکسیس Natixis در این باره گفت: این اعداد قدرت کسانی را که می‌گویند ما باید محتاط باشیم افزایش می‌دهد.

بر اساس برآورد اولیه یوروستات، قیمت مصرف‌کننده در ۲۰ کشوری که از یورو به عنوان ارز رایج خود استفاده می‌کنند، در ماه مه سالانه ۲.۶ درصد افزایش یافت که از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا پس از افزایش ۲.۴ درصدی در دو ماه گذشته فاصله گرفت.

اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، پیش‌بینی کرده بودند که تورم به ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت، که تا حدی به دلیل مقایسه نامطلوب سال گذشته، زمانی که آلمان به سفر‌های ریلی یارانه پرداخت کرده بود، این فرضیه تقویت شد.

فابیو پانتا، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا و رئیس بانک مرکزی ایتالیا، طی اظهاراتی تأکید کرد که آخرین ارقام اعلام شده نه خوب و نه بد بوده است.

وی بار دیگر نظر خود را مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا می‌تواند چندین بار نرخ بهره را کاهش دهد و همچنان ترمز اقتصاد را حفظ کند، تأیید کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده