تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۴۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکوردزنی بورس‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس

‌می‌متالز - پس از تجربه یک روز سبز برای بورس‌های مهم اروپایی، شاخص‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس موفق به ثبت رکورد‌های جدید شدند.

به گزارش می‌متالز، هفته معاملاتی بورس‌های غربی در حالی با رشد شاخص‌ها به پایان رسید که پس از تجربه یک روز سبز برای بورس‌های مهم اروپایی، شاخص‌ها در آن سوی اقیانوس اطلس موفق به ثبت رکورد‌های جدید شدند.

روند مثبت اروپا

بر اساس این گزارش، در پایان معاملات روز جمعه اول مارس (۱۱ اسفند)، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن به رشدی ۰.۶۹ درصدی دست یافت. هر چند این شاخص نسبت به یک سال قبل بیش از ۳.۳ درصد افت نشان می‌دهد. دکس آلمان به میزان ۰.۳۲ درصد افزایش یافت و رشد یک‌ساله خود را به بیش از ۱۳.۸ درصد رساند. سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه هم ۰.۰۹ درصد بالا رفت. این شاخص هم نسبت به سال قبل نزدیک به ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص FTSE MIB ایتالیا با ۰.۶۳ درصد رشد روبه‌رو شد و با این رشد، بیش از ۱۸.۳ درصد بالاتر از رقم یک سال قبل ایستاد. شاخص IBEX ۳۵ مادرید هم به میزان ۰.۶۳ درصد رشد و رقم رشد سالانه خود را به بیش از ۶.۳ درصد رساند. شاخص استوکس ۶۰۰ نیز با رشدی ۰.۶ درصدی به کار خود پایان داد. در معاملات دیروز، بورس‌های دانمارک، هلند، روسیه، مجارستان و پرتغال مثبت و بورس‌های ترکیه و یونان منفی بودند.

رشد شاخص داوجونز

افزون بر این، در منطقه قاره آمریکا، همه بورس‌ها (به جز ونزوئلا) مثبت بودند. در بازار وال استریت، شاخص داوجونز با ۰.۲۳ درصد رشد روبه‌رو شد. این شاخص نسبت به یک سال قبل نیز بیش از ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ هم رشدی ۰.۸ درصدی را ثبت کرد و رقم رشد سالانه خود را به حدود ۲۷ درصد رساند. همچنین شاخص نزدک با ثبت بالاترین رکورد از نوامبر ۲۰۲۱ به میزان ۱.۱۴ درصد افزایش پیدا کرد. فوریه، چهارمین ماهی بود که نزدک با رشد به کارش پایان داد. این شاخص نسبت به یک سال قبل، بیش از ۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در عین حال، در میان بورس‌های قاره آمریکا، بورس آرژانتین با رشد‌های چشمگیری مواجه بوده است. شاخص این بورس در روز جمعه نزدیک به ۴ درصد بالا رفت. این شاخص نسبت به یک سال قبل هم بیش از ۳۲۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین، از مهم‌ترین اخبار روز می‌توان به ادامه برنامه کاهش نیروی کار بانک سیتی‌گروپ، شکایت ایلان ماسک از OpenAI، افزایش نرخ تورم منطقه یورو به ۲.۶ درصد و انتشار گزارش عملکرد فصل چهارم شرکت‌های Dell و Autodesk اشاره کرد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده