تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۲۵۸۴
سرویس خبر : انرژی

مصرف برق در روز گذشته به ۶۸ هزار مگاوات رسید

‌می‌متالز - مدیر عامل توانیر گفت: روز گذشته (۱۲ خرداد) ۶۸ هزار مگاوات مصرف برق به ثبت رسیده که عدد بسیار بالایی است.

به گزارش می‌متالز، رجبی‌مشهدی مدیر عامل توانیر در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت:طبق مصوبه هیت وزیران از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعات کار ادارات از ۶ صبح تا ۱۳ ظهر است چرا که از ساعت ۱۳ به بعد اوج مصرف برق را شاهد هستیم.

او گفت: ناترازی برق در اوایل دولت سیزدهم ۱۳ تا ۱۴ هزار مگاوات بود که تا امروز این عدد به ۱۰ هزار مگاوات رسیده است.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: روز گذشته ۶۸ هزار مگاوات مصرف برق به ثبت رسیده است که عدد بسیار بالایی است. این درحالی است که سال گذشته با اجرای طرح پاداش صرفه جویی ۴۰ درصد از مشترکان خانگی توانستند با کاهش مصرف خود، مشمول پاداش شده یا قبض برق رایگان دریافت کنند.

رجبی‌مشهدی افزود:راهکار‌های بسیار ساده‌ای برای کسب جایزه و قرار گرفتن در لیست مشترکان مشمول پاداش وجود دارد.

مدیر عامل توانیر در تشریح راهکار‌های دستیابی به جوایز متنوعی که امسال برای مشترکان برق در نظر گرفته شده است، گفت: در واقع همه مشترکان شانس برخورداری از جوایز را، به شرط رعایت نکات ساده مصرف صحیح برق دارند. امسال نیز در کنار اجرای طرح‌های جدیدی که برای تشویق و جلب مشارکت مشترکان برق پیش بینی شده، طرح پاداش مشابه سال گذشته نیز به قوت خود باقی است.

رجبی‌مشهدی اضافه کرد: با گرم شدن هوا مصرف انرژی به شدت در حال رشد است به طوری که در هفته گذشته بیش از ۶۰۰ مگاوات به میزان مصرف برق کشور افزوده شد و در هفته پیش رو و در ادامه نیز هزاران مگاوات به میزان مصرف برق افزوده خواهد شد. به منظور مدیریت این شرایط از ابتدا دو برنامه مهم در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت که توسعه نیروگاه‌ها جزو برنامه اول محسوب می‌شود.

رجبی‌مشهدی گفت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و بیش از ۲۰ هزارمگاوات نیروگاه در دست ساخت است که نیمی از آن را نیروگاه‌های حرارتی و نیمی دیگر را نیروگاه‌های تجدیدپذیر عمدتا نیروگاه خورشیدی و بعضا نیروگاه بادی تشکیل می‌دهد. تشویق مشترکان برق برای مدیریت مصرف برق امسال با جوایز نقدی می‌تواند تشویق مضاعفی برای کاهش مصرف برق و دور زدن خاموشی‌ها باشد.

رجبی‌مشهدی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار مگاوات ما ناترازی برق در کشور داریم به طوری که میزان تولید برق ۶۵ هزار مگاوات است ولی طبق پیش‌بینی انجام شده این عدد به ۷۵ هزار مگاوات می‌رسد، همچنین صنایع بزرگ رشد ۱۴ درصدی مصرف برق داشتند.

او افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار مگاوات فقط مصرف برق در بخش خانگی است، همچنین سهم برق مصرفی بخش صنعت به ۱۴ درصد رسیده است. خوشبختانه ۱۴۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شده است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه صنایع کوچک و کارگاهی حدود ۹۰ درصد صنایع را شامل می‌شود، گفت: برای این صنایع در حوزه تامین برق هیچ‌گونه محدودیتی لحاظ نشده است و می‌توانند به راحتی از برق استفاده کنند و به تولید محصولات خود برپردازند. نکته اینکه میزان اشتغال در این صنایع بسیار قابل توجه است. صنایع متوسط که عمدتا صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی است؛ برای این دست از صنایع فقط روز تعطیل محدودیت درنظر گرفته شده است و طی ۶ روز هفته می‌توانند به صورت شبانه‌روزی تولید داشته باشند و محدودیتی در این ایام نخواهند داشت.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد:ریل گذاری در این دولت در نیروگاه تجدیدپذیر داشته ایم به طوری که ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت داریم.

به گفته سخنگوی صنعت برق به مشترکان پرمصرف هشدار داد که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در تابستان باید منتظر قبض‌های میلیونی باشند.

او افزود:همچنین ۱۳۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی در سال گذشته پرداخت کرده ایم، میزان برق چاه‌های کشاورزی براساس پروانه بهره برداری اختصاص داده می‌شود اگر ۸۰ درصد میزان برق خود را کاهش دهند می‌توانند در برنامه مدیریت مصرف شرکت کنند

رجبی‌مشهدی گفت: همچنین ۱۶ درصد برق تولیدی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

او در خصوص قطعی برق روز گذشته ستاد انتخابات کشور افزود: در حال حاضر شبکه برق کشور پهناور است به طوری که ۹۸۰ کیلومتر خطوط برق کشور است و اتفاق روز گذشته ستاد انتخابات هم به دلیل مشکل فنی بود که زیر یک دقیقه برق این ستاد وصل شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده