تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۴۲۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۳ برابری شاخص‌های بخش صنعت در دولت شهید جمهور

‌می‌متالز - دولت سیزدهم با سیاست‌گذاری‌های کلان و احیای بخش صنعت موفق شد شاخص‌های بخش صنعت را نسبت به دولت‌های گذشته رشد سه برابری بدهد.

به گزارش می‌متالز، دولت سیزدهم زمانی بر روی کار آمد که بخش صنعت به خاطر مشکلات عمده و زیرساختی دچار چالش و بحران شده بود به گونه‌ای که کارخانه‌ها و بنگاه‌های بخش صنعتی به سمت تعطیلی رفته بود و منجر به اعتراض فعالان و صنعتگران شده بود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با سیاست‌گذاری، رفع موانع تولید پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای، تامین سرمایه در گردش، سوق سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید و ارائه بسته‌های حمایتی بخش صنعت را احیا کرد که بعد از گذشت حدود هزار روز از خدمات دولت سیزدهم، شاهد رشد بخش صنعت و بهبود وضعیت آن هستیم..

بررسی آمار‌های مستند از وضعیت شاخص‌های اقتصادی در بخش صنعت نشانگر رشد بخش صنعت، افزایش ارزش افزوده از ناخالص داخلی و رشد قیمت تولیدکنندگان با افت تورم سالانه در دولت سیزدهم است که نسبت به دولت‌های گذشته کارنامه درخشانی داشته است.

بررسی وضعیت شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت و زیربخش‌های اصلی آن طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تورم در این بخش از ۵۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۲۹.۹ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است و کاهش چشمگیری داشته است.

تورم این بخش با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اقدامات در سطح کلان اقتصادی در حمایت از بخش صنعت نشان می‌دهد که تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال ۱۴۰۲ به ۲۹.۹ درصد رسید که در مقایسه با سال قبل (۳۱.۷ درصد)، ۱.۸ واحد درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در این سال، کمترین تورم سالانه با ۱۷.۵ درصد مربوط به رشته فعالیت "ساخت کاغذ و محصولات کاغذی" و بیش‌ترین تورم سالانه با ۶۹.۵ درصد مربوط به رشته فعالیت " ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده در جای دیگر" است.

رشد ۳ برابری بخش صنعت و تولیدات صنعتی

آخرین آمار‌های بانک مرکزی نیز گویای رشد سه برابری بخش صنعت در دولت سیزدهم است، طبق این گزارش متوسط رشد فصلی بخش صنعت از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان پاییز ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد بوده است در حالی که متوسط رشد بخش صنعت در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲ درصد گزارش شده است.

دولت سیزدهم سه برابر دولت یازدهم به موضوع رشد شاخص‌های بخش صنعت پرداخته است. رشد بخش صنعت در هشت سال دولت گذشته در ۱۲ فصل منفی شده بود؛ اما در ۹ فصل دولت رئیسی تاکنون به طور مداوم مثبت بوده است.

رشد ۳ برابری شاخص‌های بخش صنعت در دولت شهید جمهور

بررسی آمار‌های صنعتی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در کشور نشان می‌دهد که رشد تولیدات صنعتی نیز از ۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است که رشد ۲.۹ برابری را نشان می‌دهد که حدنصاب جدیدی در ۱۰ سال گذشته است.

همچنین بررسی روند بخش‌های عمده اقتصادی در محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده نشان می‌دهد که سهم بخش صنعت از ۳.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

رشد شاخص‌های بخش صنعت نه‌تن‌ها به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند؛ بلکه نقش به سزایی در سهم ۳۳.۷ درصدی اشتغال دارد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده