تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۴۳۶۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت مطرح کرد؛

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، یک نهاد پژوهشی پیشگام در کشور است

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران باید صنعتی شود، برای صنعتی شدن، ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان، باید به‌دنبال تولیدات و محصولات دانش‌بنیان بود، گفت: موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، یک نهاد پژوهشی پیشگام در کشور است.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، صبح امروز، شنبه ۲۶ خرداد، با حضور در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در جلسه مشترک با مدیران و پژوهشگران این موسسه شرکت کرد و از نزدیک در جریان عملکرد و فعالیت‌های آن قرار گرفت.

علی‌آبادی، وزیر صمت، در ابتدای نشست، ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله دکتر رئیسی و همراهان، به مهمترین چالش‌های و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌های مهم ما که مورد تاکید رئیس جمهور شهید نیز بود، مساله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ما امیدواریم با همکاری مردم و به‌ویژه طرح‌ها و برنامه‌های صحیح و کارشناسی شده موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود در این زمینه مبادرت ورزیم.

وزیر صمت در ادامه یادآور شد: انتظار داریم موسسه در حمایت از سیاست‌ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و ضروری است با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی و تخصصی‌اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاستگذاری‌ها نیز تاثیر گذار باشد.

ایران باید صنعتی شود

وی با بیان اینکه ایران باید صنعتی شود، برای صنعتی شدن نیز، ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان، باید به‌دنبال تولیدات و محصولات دانش‌بنیان بود، تصریح کرد: اگر دانش‌بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. به همین دلیل باید به‌دنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهاد‌های پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیت‌های دانشی کشور را ارتقا دهیم. موسسه مطالعات هم در این زمینه ضروری است برای تحقق این مهم از همه ظرفیت‌های پژوهشی داخلی و خارجی کشور استفاده کند.

علی‌آبادی، توسعه بازرگانی را یکی از محور‌های اصلی توسعه کشور دانست و افزود: ایران یکی از کریدور‌ها و شاهراه‌های حیاتی تجارت جهانی است که متاسفانه هیچ اقدام و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی باید در جهت شناساندن کریدور‌های شمال - جنوب و شرق - غرب نقش پر رنگ‌تری ایفا کند.

وی همچنین بر فعال کردن نقش اتاق‌های بازرگانی و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره‌های ایجاد شده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت‌گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی کشور توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تاکید کرد.

وزیر صمت از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تاسف کرد و افزود: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش‌های بازرگانی نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان بازرگانی و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت کنیم که بعد از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه بازرگانی بدون نظر و تایید موسسه مطالعات به امضا نرسد.

وی ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی موسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواستار تاثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه‌های مرتبط، از جمله بانک مرکزی در زمینه تخصیص و تامین ارز شد.

علی‌آبادی همچنین بر ارائه گزارش‌های کارشناسی از طرف موسسه در حوزه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، تاکید کرد و یادآور شد: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویداد‌ها حضور یافت و از پژوهشگران موسسه خواست که بصورت جدیدی‌تر فعالیت‌های وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راه حل کارشناسی ارائه کند.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ بخشنامه‌ای نباید قبل از نظر کارشناسی موسسه صادر شود چراکه هر بخشنامه‌ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهاد‌های مربوطه اتخاذ شود که نقش موسسه در این زمینه را نباید نادیده گرفت.

وزیر صمت تصریح کرد: سازمان‌های وابسته به نهاد‌های توسعه دانش ملی می‌توانند فاصله بین دستگاه‌های اجرایی با نهاد‌های علمی را کاهش دهند؛ به همین دلیل، برخی اظهار نظر‌ها در باره برچیدن و یا ادغام نهاد‌های پژوهشی متعلق به دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه‌ها باید کار خودشان را بکنند و موسسات پژوهشی به ماموریت‌های خاص خودشان بپردازند که عموما مسائل مبتلابه کشور است.

وی از موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خواست به ارائه پژوهش‌های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همچنین ماحصل فعالیت‌ها، یافته و دستاورد‌های پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش‌های فصلی به اطلاع مخاطبان به‌ویژه معاونت‌های وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مسئول برساند.

در ابتدای این نشست، «احمد تشکینی» رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، گزارشی از مهمترین فعالیت‌ها و ماموریت‌های موسسه ارائه کرد و «سیدمهدی فرحی» قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز اهمیت نقش این موسسه در پیشبرد فعالیت‌های بازرگانی را تشریح کرد.

در پایان نشست «عباس علی‌آبادی» و هیات همراه، از بخش‌های مختلف موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بازدید کردند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده