تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۲۵۸۸
سرویس خبر : صنایع کوچک

۹۰ درصد لوازم خانگی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود

‌می‌متالز - عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی گفت: ۹۰ درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، عباس ابهری با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد لوازم خانگی مورد نیاز کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند، گفت: پارسال ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۳ میلیون دستگاهِ ۴ سال گذشته، حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین درباره میزان عمق ساخت داخل محصولات لوازم خانگی گفت: عمق ساخت داخل یخچال و فریزر ۶۰ درصد، کولر آبی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد (اگر موتر BLDC باشد درصد ساخت داخل کمی پایین می‌شود) بخاری ۹۷ درصد، تلویزیون ۳۰ درصد، لباسشویی ۶۵ درصد، ظرفشویی ۴۵ درصد، لوازم خانگی کوچک، ۴۵ درصد، پکیج ۷۰ درصد، کولرگازی ۳۰ درصد، آبگرمکن ۷۵ درصد و اجاق گاز ۸۰ درصد است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، قیمت‌گذاری دستوری را یکی از مشکلات عمده این صنعت برشمرد و گفت: در حوزه لوازم خانگی که جز کالای اساسی محسوب نمی‌شود متولیان امر با سیاست‌های محدود کننده، تولیدکننده را تحت فشار قرار می‌دهند با این وجود و بعد از گذشت ۷۰ روز از سال جدید همچنین تورم ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار، هنوز به هیچ واحد تولیدی مجوز تغییر قیمت داده نشده است. 

ابهری چالش بعدی صنعت لوازم خانگی را تخصیص ندادن به موقع منابع ارزی نام برد و افزود: گردش مالی این صنعت سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که بخشی از این گردش شامل اختصاص ارز برای تامین قطعات از خارج کشور است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی و همکاری نکردن وزارت صمت، تولیدات برخی از شرکت‌ها به دلیل عدم به موقع تخصیص ارز، متوقف شده و در عمل نمی‌توانند ثبت سفارش کنند و در مواردی هم که کالا ثبت سفارش شده، به دلیل اینکه هنوز تخصیص ارز صورت نگرفته، در گمرک انبار شده و صاحب کالا باید هزینه ماندگاری در انبار گمرک را پرداخت کند.

ابهری نبود برنامه‌های راهبردی را علت اصلی حمایت نشدن از تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: تا زمانیکه در صنعت، برنامه راهبردی تدوین و اجرا نشود نمی‌توان توقع رونق تولید و صادرات داشت البته تولید برخی از قطعات لوازم خانگی در کشور هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: متولی اصلی تدوین برنامه‌های راهبردی صنعت لوازم خانگی وزارت صمت و دفتر تخصصی لوازم خانگی است به شرطی که از مجاری درستی مشورت بگیرد البته مشکل اصلی وجود تعدد انجمن هاست که باعث چند صدایی در این صنعت شده است

وی با اشاره به اینکه نرخ تعرفه به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و باید اصلاح شود گفت: تعرفه زمانی می‌تواند کمک کند که مشکل قاچاق وجود نداشته باشد؛ در بازار ۶ تا ۷ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی، ۲۰ تا ۲۵ درصد قاچاق صورت می‌گیرد به عبارتی سالانه حدود یک و دو دهم میلیارد دلار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده