تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۴۲۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جواد فلاحیان، تحلیلگر اقتصادی

پیش بینی قیمت طلا/ بازدهی طلا بهتر از دلار است

‌می‌متالز - روند قیمت در بازار طلا متاثر از دو فاکتور دلار و اونس جهانی طلاست. قیمت دلار پیوسته تحت تسلط سیاست‌گذار است و اونس جهانی طلا نیز با اخبار بازار‌های جهانی روند می‌گیرد. جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی، معتقد است روند قیمت فاکتور‌های موثر در بازار طلای داخلی صعودی است و قیمت طلا بازدهی بهتری نسبت به دلار دارد.

به گزارش می‌متالز، روند قیمت طلا و سکه در دو هفته اخیر در مسیر رفت و برگشتی در محدوده مشخصی نوسان دارد. معاملات صنوف طلا در بیشتر روز‌های اردیبهشت تحت تاثیر اعتراض به اجرای سامانه جامع تجارت قرار داشت و معاملات به کمترین حد خود رسیده بود. جواد فلاحیان، کارشناسان اقتصادی، مسیر دلار را در کوتاه‌مدت تحت تاثیر سیاست‌گذار، فریزشده می‌داند و مسیر اونس جهانی طلا را اصلاح قیمت در روند صعودی پیش‌بینی می‌کند. او معتقد است در میان‌مدت قیمت دلار و طلای جهانی افزایشی است و این موضوع اثری مستقیم بر بازار طلای داخل کشور می‌گذارد.

رشد همزمان طلا و دلار، طلای داخلی را صعودی می‌کند

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت طلا در بازار داخلی با چشم‌انداز بازار‌های جهانی گفت: «با فرض اینکه ثباتی در بازار ارز حاکم باشد می‌توانیم بازار طلا را در دو بخش تقسیم کنیم. یکی تاثیر نرخ دلار و دیگری اونس جهانی طلاست.»

او اضافه کرد: «مدت‌هاست شاهد روند صعودی در اونس جهانی هستیم و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه پیدا کند؛ بنابراین اگر دلار و اونس جهانی طلا همزمان رشد کنند، بازار طلا در داخل نیز با یک تاخیر زمانی رشد خواهد کرد.»

ریزش‌های اونس جهانی طلا کوتاه‌مدت است

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قطعاً طلا می‌تواند بازدهی بهتری نسبت به دلار داشته باشد خاطرنشان کرد: «ریزش‌های اونس جهانی طلا کوتاه‌مدت است. هر زمانی که رشد شدیدی در اونس جهانی داشتیم، این فلز گران‌بها مدتی استراحت کرده است؛ ولی در مجموع، روند قیمت طلای جهانی در میان‌مدت صعودی است.»

فلاحیان با تاکید بر اینکه در مسیر قیمت‌ها همیشه فراز و فرود وجود دارد اظهار کرد: «باید به این نکته توجه کرد که طلای جهانی طی سال‌های گذشته همواره در محدوده ۲ هزار دلاری نوسان داشته و هر بار به این محدوده می‌رسید موفق به شکست سقف مقاومت نمی‌شد. هم‌اکنون طلای جهانی از این محدوده عبور کرده و می‌تواند روند اصلاحی و ریزشی کوتاه‌مدت داشته باشد، اما در میان‌مدت روند صعودی خواهد بود.»

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
بیست ویک روز پیش
عناوین برگزیده