تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۲۸۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها در هفته دوم خرداد ۱۴۰۳/ سکه راه خود را از بازار‌ها جدا کرد

‌می‌متالز - بازدهی بازار‌ها در هفته دوم خرداد در تمام بازار‌های مورد بررسی به غیر از سکه منفی بود. طی هفته اخیر بازار‌های مالی تنها چهار روز فعال بودند و تعطیلات روز‌های میانی هفته به رکود تقاضا دامن زد. این هفته قیمت‌ها چندان تفاوتی با هفته اول خرداد نداشت.

به گزارش می‌متالز، بازدهی بازار‌ها در دومین هفته خرداد همانند هفته گذشته در تمام بازار‌ها کاهش محدودی داشت و تنها قیمت سکه امامی رشد ۱۹۳ هزار تومانی را تجربه کرد و سایر قطعات سکه نیز افزایش داشتند. در بازار‌های مورد بررسی در هفته اخیر به ترتیب بورس و طلا بیشترین افت بازدهی را داشتند و در مرحله بعد دلار و مثقال طلا قرار گرفتند.

بازدهی بازار‌ها در هفته دوم خرداد ۱۴۰۳/ سکه راه خود را از بازار‌ها جدا کرد

بازار‌های مالی در چهار روز فعالیت خود در هفته اخیر تحت تاثیر برگزاری نشست شورای حکام و اینکه آیا نتیجه این نشست قطعنامه‌ای برای ایران خواهد داشت یا نه، قرار داشتند. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر این نشست که جمعه آخرین روز آن است، قطعنامه‌ای علیه ایران داشته باشد تاثیری یک تا نهایت دو روزه در بازار دارد. آنها معتقدند با وجودی که نهاد سیاست‌گذار تلاش دارد که قیمت دلار به کریدور ششم ورود نکند؛ اما تمایلی نیز به برگشت قیمت به کانال‌های ابتدایی کریدور پنجم نیز ندارد.

دلار در روند رنج بسته شد

قیمت دلار از ۱۰ تا ۱۷ خرداد در کانال‌های هشتم و نهم از کریدور پنجم درجا زد و در نهایت در کانال هشتم بسته شد. دلار این هفته بازدهی منفی ۰.۱۷ درصدی و کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته داشت. در آخرین معامله روز پنجشنبه اسکناس آمریکایی در پله ۶ از کانال هشتم کریدور پنجم معامله شد.

اونس جهانی طلا ۲۱ دلار رشد کرد

روز پنجشنبه ۱۷ خرداد هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۳۶۷ هزار تومان رسید و با کاهش هفت هزار و ۱۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته، بسته شد. این هفته طلا کاهش بازدهی ۰.۲۱ درصدی داشت. در هفته اخیر هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ایستاد و کاهش بازدهی ۰.۱۵ درصدی و افت قیمت ۲۲ هزار تومانی داشت.

گفتنی است این هفته اونس جهانی طلا برخلاف بازار طلا در داخل با افزایش قیمت همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۲۱ دلار گران شد و در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۵۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد بازدهی ۰.۹۰ درصدی داشت.

همچنین اونس جهانی نقره با افت یک دلاری روی رقم ۳۰ دلار و ۳۲ سنتی ایستاد.

بازدهی سکه برخلاف سایر بازار‌ها مثبت شد

در هفته اخیر سکه امامی برخلاف سایر بازار‌ها با رشد بازدهی ۰.۴۷ درصدی افزایش قیمت ۱۹۳ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۷ خرداد با قیمت ۴۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۷ میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی معامله شدند. سکه گرمی نیز در کف کانال هفت میلیونی قرار گرفت. در هفته نیمه تعطیل خرداد تمام قطعات سکه برخلاف قیمت طلا رشد بازدهی داشت.

سرکوب بازار سهام با ۳ اهرم فشار

بازار سهام دومین هفته خردادماه را نیز با عقب‌نشینی شاخص‌ها معاملاتی به پایان رساند. بازدهی بورس در هفته دوم خرداد ۱۴۰۳ تحت تاثیر سه عامل اصلی تعطیلات دو روزه میان هفته، بلاتکلیفی وضعیت دولت و تداوم محدودیت دو درصدی برای دامنه نوسان قیمت سهام، منفی شد.

شاخص هم‌وزن ۶ هزار واحد ریزش کرد

شاخص کل بورس در سه روز معاملاتی دومین هفته خردادماه بالغ بر چهار هزار و ۴۸۵ واحد افت کرد و با عقبگرد ۰.۲۱ درصدی روبه‌رو بود.

شاخص هم‌وزن، اما افت بیشتری پیدا کرد و با ریزش ۶ هزار و ۲۱۹ واحدی، معادل ۰.۹ درصد عقب نشست.

میانگین ارزش معاملات خرد ۱۸۰۰ میلیارد تومان شد

دومین هفته خردادماه در حالی به پایان رسید که طی سه روز معاملاتی، بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و حق تقدم خارج شد.

در همین حال، میانگین ارزش معاملات خرد به ۱۸۸۴ میلیارد تومان رسید که زنگ خطر را بار دیگر به صدا درآورد. طی دومین هفته خردادماه، میانگین حجم معاملات خرد سهام و حق تقدم نیز به ۵.۷ میلیارد برگه سهم رسید که رقمی بسیار ناامیدکننده بود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده