تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۲
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۴۲۷۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد اشتغالزایی، دستاورد مهم دولت سیزدهم/ شهید رئیسی مانع تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی شد

‌می‌متالز - رئیس جمهور فقید مانع تعطیلی و مصادره بنگاه‌های تولیدی شدند و کمک شایان توجهی به بهبود تولید و اشتغالزایی جوانان کردند.

به گزارش می‌متالز، رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان درباره عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم به‌ویژه در کاهش نرخ بیکاری و افزایش امید به تحقق عدالت اجتماعی اظهار کرد: عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در ابعاد مختلف قابل بحث و بررس است، اما یکی از موضوعات مهم مطالبه مردم از دولت بخصوص جوانان در موضوع اشتغالزایی است که به لحاظ تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهید ابراهیم رئیسی در مقام رئیس‌جمهور مسوولیت مدیریت اقتصادی کشور را بر عهده داشتند؛ افزود: در بررسی کارنامه یک دولتمرد به مسائل زیادی از جمله اولویت‌هایی مثل کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری، تحقق عدالت اقتصادی و ضریب جینی توجه می‌شود.

سعادت در این باره خاطر نشان کرد: کاهش نرخ بیکاری و آمار‌های مرتبط با اشتغالزایی در دولت سیزدهم از این جهت مهم است که کاهش بیکاری منجر به افزایش رفاه خانوار می‌شود. اشتغالزایی نیز به این خاطر بسیار مهم است که در صورت پایین بودن نرخ تورم، اما نداشتن شغل و درآمد مشکلات اقتصادی خانوار به قوت خود باقی می‌ماند.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان یادآور شد: وقتی افراد خانوار که به سن حاضر شدن در شغلی رسیده اند مشغول کار شوند قطعا این موضوع منجر به خشنودی خانواده‌ها از عملکرد دولت می‌شود چرا که شاغل بودن چند فرد از اعضای خانواده درآمد‌زایی بیشتری دارد و نیاز‌های خانوار را تامین می‌کند.

این اقتصاددان یادآور شد: به دلایل متعدد به‌ویژه تشدید تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های همسایه و منطقه در دهه نود مشکلات اقتصادی افزایش یافت؛ موضوعی که منجر به صفر شدن رشد اقتصادی و کاهش درآمد و از دست رفتن قدرت خرید مردم شد؛ اما در سال‌های گذشته به خصوص در دولت شهید رئیسی شاهد رشد اقتصادی بودیم که به واسطه تغییر نگاه نسبت به تجارت خارجی با کشور‌های همسایه و منطقه ایجاد شد.

وی درباره محاسن چنین دیدگاهی در عرصه اقتصاد گفت: رشد اقتصادی منجر به بهبود وضعیت تولید و افزایش اشتغال می‌شود. براساس آمار‌های اعلام شده توسط صندوق بین‌المللی پول ایران در دو؛ سه سال گذشته حدود ۵.۲ رشد اقتصادی داشته است؛ رشدی که ناشی از حمایت از کسب و کار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که متاسفانه در سال‌های گذشته یا از دور خارج شده بودند یا زیر ظرفیت لازم کار می‌کردند.

سعادت تصریح کرد: تعدیل نیروی کار به واسطه کاهش تولید در سال‌های گذشته وضعیت معیشتی و مشاغل خانوار‌ها را نامطلوب کرده بود؛ اما با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی چند اقدام اساسی انجام شد که از جمله آنها می‌توان به منع بانک‌ها از بنگاهداری و مانع گذاشتن در برابر تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: رئیس‌جمهور فقید در این موضوع بسیار خوب عمل کردند و مانع تعطیلی و مصادره کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی شدند. بی تردید این موضوع منجر به همکاری قابل توجه عوامل تولید با دولت در راستای افزایش تولید شد که در نوع خود بی‌نظیر است و کمک شایان توجهی به تحقق شعار سال کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده