تاریخ: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۴۲۷۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توقف آمریکا در ایستگاه اقتصاد

‌می‌متالز - فعالیت تولیدی ایالات‌ متحده برای دومین ماه متوالی در ماه مه کاهش یافت، زیرا سفارشات کالا‌های جدید با بیشترین کاهش در نزدیک به دو سال گذشته و هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی در ماه قبل به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت که آخرین نشانه‌ها از کند شدن تدریجی رشد اقتصادی است.

به گزارش می‌متالز، شاخص مدیران خرید موسسه مدیریت عرضه در ماه می‌از ۴۹.۲ در ماه آوریل به ۴۸.۷ کاهش یافت. این دومین کاهش متوالی و دومین ماه زیر سطح ۵۰ بود که رشد را از انقباض جدا می‌کند. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، میانگین ۴۹.۶ را برآورد کردند.

بخش کارخانه بیش از یک سال است که تحت فشار بوده است، به طوری که اندازه‌گیری تولید موسسه مدیریت عرضه در حال حاضر در ۱۸ ماه از ۱۹ ماه گذشته کاهش یافته است، زیرا نرخ‌های بهره بالا ناشی از سیاست پولی فدرال رزرو باعث کاهش تقاضا برای کالا‌ها شده است. شروع سال با امید‌های گسترده به فدرال رزرو برای آغاز کاهش نرخ بهره تا اواسط سال بود، اما تورم شدیدتر از حد انتظار در سه ماهه اول، مقامات بانک مرکزی را مجبور کرد تا در برابر این انتظارات عقب‌نشینی کنند.

با این حال، هزینه‌های ورودی کارخانه‌ها که در سال جاری پس از یک دوره کاهش، در بیشتر سال ۲۰۲۳ افزایش یافته بود، نزولی شد. شاخص قیمت‌های پرداختی موسسه مدیریت عرضه از ۶۰.۹ به ۵۷ کاهش یافت که بالاترین سطح از ژوئن ۲۰۲۲ بود. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بود که این شاخص به ۵۸.۵ کاهش یابد.

در همین حال، هزینه‌های ساخت‌وساز برای دومین ماه در آوریل به‌ دلیل کاهش فعالیت‌های غیرمسکونی به‌ طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت.

این دو گزارش با هم به ادامه کسادی در اقتصاد با شروع سه ماهه دوم اشاره کردند. تولید ناخالص داخلی تنها ۱.۳ درصد در سه ماهه اول رشد کرد و تا همین اواخر انتظار می‌رفت در دوره جاری دوباره شتاب بگیرد.

با توجه به تمرکز فدرال رزرو بر افزایش تورم، با توجه به بالا ماندن نرخ‌های بهره، هزینه‌ها برای محصولات تولیدی و پروژه‌های سرمایه‌ای کند بوده است. داده‌های هفته گذشته نشان داد که هزینه‌های مصرف‌کننده برای کالا‌ها در ماه آوریل کاهش یافته است، زیرا خانوار‌ها نشانه‌هایی از پس‌انداز‌های رو به کاهش خود را نشان می‌دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده