تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۲۹۰۳
سرویس خبر : انرژی

درآمد نفتی روسیه ۵۰ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - درآمد‌های نفتی روسیه در ماه مه نسبت به سال گذشته، تقریبا ۵۰ درصد افزایش یافت، زیرا این کشور توانست تحریم‌ها را دور بزند و نفت خام خود را به قیمت بالاتری به فروش برساند.

به گزارش می‌متالز، محاسبات بلومبرگ نشان داد مالیات‌های مربوط به نفت در ماه مه، به ۶۳۲.۵ میلیارد روبل (۷.۱ میلیارد دلار) رسید و کل درآمد نفت و گاز با افزایش ۳۹ درصدی، به ۷۹۳.۷ میلیارد روبل بالغ شد. روسیه در ماه میلادی گذشته، ۷۴.۹۸ دلار برای هر بشکه نفت اورال خود دریافت کرد که در مقایسه با ۵۸.۶۳ دلار در سال میلادی گذشته، بالاتر بود.

آمریکا و متحدانش با اجرای مکانیزم سقف قیمت، تلاش کرده‌اند ورود دلار‌های نفتی به روسیه را از طریق محدود کردن دسترسی این کشور به خدمات کشتیرانی و بیمه غربی، کاهش دهند و در عین حال نفت روسیه را در بازار جهانی حفظ کنند. در مقابل، مسکو با استفاده از ناوگان گسترده‌ای از نفتکش‌ها و فروش نفت خود به مشتریان آسیایی، تلاش کرده است تحریم‌های غرب را دور بزند.

با این حال، درآمد‌های بودجه روسیه از نفت و گاز در ماه مه، بیش از ۳۵ درصد کاهش یافت. طبق گزارش بلومبرگ، مالیات بر مبنای سود در روسیه، چهار بار در سال، در ماه‌های مارس، آوریل، ژوئیه و اکتبر پرداخت می‌شود. اگر دولت روسیه، حدود ۲۰۲ میلیارد روبل به شرکت‌ها برای جبران بخشی از تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور پرداخت نمی‌کرد، درآمد‌های نفتی روسیه در ماه میلادی گذشته می‌توانست حتیاز این هم بیشتر باشد.

مسکو انتظارات خود را برای درآمد‌های مالیاتی نفت در سال میلادی جاری تعدیل کرده است و اکنون پیش‌بینی می‌کند به جای ۱۱.۵ تریلیون روبل، حدود ۱۰.۹۹ تریلیون روبل درآمد از مالیات نفت کسب کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این بازنگری نزولی در حالی صورت می‌گیرد که کرملین پیش‌بینی می‌کند در سال جاری، قیمت‌های کمتری برای نفت خام و گاز طبیعی دریافت خواهد کرد. انتظار می‌رود قیمت نفت روسیه در سال ۲۰۲۴، در سطح ۶۵ دلار در هر بشکه معامله شود و قیمت گاز طبیعی، به ۲۵۲.۸۰ دلار در هر هزار متر مکعب برسد که ۶ درصد کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده