تاریخ: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۲۹۲۱
سرویس خبر : انرژی

امکان عرضه سالانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب وجود دارد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل صنایع شود.

به گزارش می‌متالز، عباسعلی مصرزاده مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه فاضلاب در نگاه نخست عامل آلودگی و تهدید برای جوامع انسانی محسوب می‌شود، اظهار داشت: اتفاق خوبی که در پروژه‌ها و طرح‌های جمع‌آوری اصولی و بهداشتی فاضلاب می‌افتد، آن است که تهدید فاضلاب به یک فرصت تبدیل می‌شود. طرح‌های فاضلاب ضمن آنکه به ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست کمک می‌کند، با عرضه محصولات حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب از جمله پساب در یک فضای رقابتی مانند بورس، یاری‌دهنده بخش صنعت نیز خواهد بود.

او افزود: شرکت فاضلاب تهران اردیبهشت‌ماه امسال برای نخستین‌بار پساب تولیدی حاصل از تصفیه فاضلاب دو تصفیه‌خانه بزرگ جنوب و غرب تهران را در بورس انرژی عرضه کرد. نخستین عرضه پساب به میزان ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار شد. امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب دو تصفیه‌خانه یادشده برای عرضه در بورس انرژی اخذ شده است که این موضوع، می‌تواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تاسیسات فاضلاب در آینده محسوب شود.

این مقام مسوول ادامه داد: هم اکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در دو تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل می‌شود.

مصرزاده همچنین از تولید گازوییل و کربن سیاه حاصل از لجن آبگیری شده در فرآیند تصفیه فاضلاب تصفیه‌خانه‌های پایتخت برای نخستین بار در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم تولید این محصولات را عملیاتی کنیم.

او با بیان اینکه کربن سیاه به عنوان ماده اولیه صنایع به‌ویژه صنعت لاستیک‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: تولید این محصول در فرآیند تصفیه فاضلاب می‌تواند افزون‌بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده از محصولی که تاکنون مخل محیط‌زیست بوده است، از آلودگی محیط‌زیست نیز پیشگیری کند. 

به گفته وی، امسال برنامه شرکت فاضلاب در نخستین گام تبدیل روزانه ۱۲۰ تن لجن به گازوییل و کربن سیاه است که گازوییل تولیدی می‌تواند در سیستم گرمایش تصفیه‌خانه‌ها و تاسیسات مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد و کربن سیاه نیز به عنوان ماده اولیه موردنیاز صنایع در بورس عرضه شود. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران یکی دیگر از محصول‌های تولیدی فرآیند تصفیه فاضلاب را برق اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون از گاز حاصل از تصفیه فاضلاب در تهران نزدیک به ۱۵ مگاوات برق تولید می‌شود که می‌تواند برق یک شهر ۱۲۰ هزار نفری را تامین و به جبران بخشی از ناترازی برق به‌ویژه در زمان‌های پیک مصرف و پیشگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در محیط کمک کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده