تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۷۳۵۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت استان زنجان:

اولویت امروز استان زنجان جلوگیری از خام‌فروشی است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: یکی از سیاست‌های پیش‌بینی شده ما در سطح استان، جلوگیری از خام‌فروشی منابع معدنی است.

به گزارش می‌متالز، ناصر فغفوری ظهر امروز (۱۹ شهریورماه) در جلسه امور زیربنایی استان زنجان، با اشاره به ارزش‌افزوده منابع معدنی در حوزه سنگ‌آهن، اظهار کرد: طی شش سال گذشته شاهد این بودیم که سنگ آهن زنجان در کمربند جنوبی تحت عنوان تابلو‌های خاک و سنگ به اصفهان می‌رفت. منابع معدنی زنجان با ارزش‌افزوده بالا به اصفهان منتقل می‌شد که خوشبختانه با ایجاد کارخانجات تولیدی، دیگر فرآورده‌های آهنی در استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به طرح توسعه تجارت استان زنجان، ادامه داد: وضعیت استان زنجان در تولید سنگ‌آهن و فرآورده‌های آهنی خوب است. همچنین توسعه واحد‌های ذوب و نورد را منوط به استفاده از پساپ تصفیه شده تصفیه‌خانه‌های خروجی شهر کرده‌‎ایم که این امر اقدام خوبی در حفاظت از منابع آبی است.

فغفوری با اشاره به فعالیت شرکت تولید کنسانتره آهن واقع در باغ‌شهر زنجان، اضافه کرد: سرمایه‌گذار جدید برای این واحد پیدا شد و فرآیند خردایش آهن در قالب کنسانتره اتفاق افتاد. جواز تاسیس این مجموعه و پروانه بهره‌برداری در کارگروه تسهیل و امور زیربنایی مورد بررسی و ابلاغ قرار گرفت. ضوابط و مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست به این مجموعه صادر شد که مشکلی به لحاظ محیط‌زیستی نیز ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان نیز در این جلسه گفت: کارخانه تولید کنسانتره آهن چند چاه کشاورزی خریداری کرده بود که با توجه به کاهش بضاعت منابع آبی منطقه، مجوز برداشت ندادیم.

اسماعیل افشاری با اشاره به اینکه این واحد قوانین و ضوابط تامین آب را دارد، اظهار کرد: تنها دلیل انسداد چاه‌ها، فقر منابع آبی منطقه است؛ چراکه با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم حریم مجاورت با چاه‌های اطراف نیز رعایت شده است و پمپاژ تاثیری بر چاه‌های مجاور ندارد، اما چون مقدار آب در این منطقه کم است، در واقع این برداشت نباید صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به جوسازی و اعتراض برخی افراد به خاطر مشابه‌سازی این واحد با کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، تاکید کرد: این واحد تولید فولاد ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده