تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۴۳۰۷۶
سرویس خبر : زمین شناسی

ظرفیت استخراج معادن آذربایجان‌غربی به ۱۹ میلیون تُن رسید

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی گفت: ۵۱۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در استان با ظرفیت استخراج سالانه ۱۹ میلیون تن انواع مواد معدنی فعال است.

به گزارش می‌متالز، جلال دسترنج روز یکشنبه افزود: برای بهره‌برداری از این معادن بیش از ۹ هزار و ۱۴۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی استان توسط بخش خصوصی انجام و زمینه اشتغال برای پنج هزار و ۵۸ نفر به صورت مستقیم در این معادن فراهم شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی معادن و ایجاد ارزش افزوده برای آذربایجان غربی تعداد پنج واحد سنگبری در ۲ ماهه سال جاری در استان احداث شده است.

وی اضافه کرد: طی همین مدت هفت فقره پروانه اکتشاف برای محدوده‌های اکتشافی، چهار فقره گواهی کشف برای محدوده‌های معدنی در شرف بهره‌برداری و یک فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده که ظرفیت استخراج سالانه یک معدن تازه به بهره‌برداری رسیده ۴۵ هزار تن است و برای بهره‌برداری از این معدن بیش از ۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم چهار نفر در این معدن فراهم شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت آذربایجان غربی بیان کرد: جهت احیای معادن راکد استان و استفاده از تمام ظرفیت‌های معدنی برای توسعه اقتصادی استان در سال جاری برابر مزایده‌ای که تا ۱۹ خردادماه ۱۴۰۳ ادامه داشت، تعداد ۲۸۹ معدن و محدوده معدنی جهت فعال سازی از طریق انجام فرآیند مزایده عمومی به افراد واجد شرایط واگذار خواهد شد.

دسترنج با اشاره به میزان حقوق دولتی وصول شده معادن اضافه کرد: میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در ۲ ماهه اول ۱۴۰۳ حدود یک هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۶ برابر و به عبارتی دارای رشد ۱۶۰ درصدی است.

آذربایجان غربی دارای ۵۱۴ معدن است که سنگ‌های تزیینی بیشترین معادن استان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان غربی

عناوین برگزیده