تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۴۳۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ریزش ۹ درصدی بورس عراق

‌می‌متالز - عملکرد شاخص‌ها در بورس‌های عربی منطقه در دو هفته گذشته با افت مواجه بود به طوری که شاخص بورس عراق با ۹ درصد کاهش بیشترین ریزش را رقم زد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار‌های منتشره، در دو هفته گذشته، ۵ بورس عربی منطقه روند منفی و ۷ بورس هم روند مثبت داشتند، اما روند تحرک شاخص بورس‌های بزرگ و مطرح منطقه کاهشی بود.

افزون بر این، شاخص بورس عراق با بیش از ۹ درصد افت، بدترین عملکرد را داشت. شاخص بورس عربستان نزدیک به ۶ درصد، شاخص بورس دوبی نزدیک به ۵، بورس قطر ۴ و بورس ابوظبی هم ۲ درصد کاهش داشتند.

از سویی دیگر، شاخص بورس لبنان با بیش از ۴ درصد رشد در دو هفته گذشته بهترین عملکرد را داشت، هر چند با بازده منفی ۱۷ درصدی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، بدترین عملکرد را در بین بورس‌های عربی منطقه به خود اختصاص داد.

در عین حال، شاخص بورس مصر سه درصد، شاخص بورس عمان بیش از یک و شاخص سه بورس بحرین، فلسطین و اردن نیز کمتر از یک درصد رشد داشتند.

افزایش اندک بهای نفت

بر پایه این گزارش، بهای نفت خام بعد از این که به پایین‌ترین حد خود در سه ماه گذشته رسید، در این هفته اندکی افزایش یافت. علی‌رغم کاهش ارزش دلار، با توجه به تمرکز سرمایه‌گذاران بر داده‌های کلیدی تورم آمریکا که می‌تواند به زودی نرخ‌های بهره را از سوی فدرال رزرو دستخوش تغییر کند، قیمت طلا نیز اندکی افزایش یافت.

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاران

این گزارش می‌افزاید؛ مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تصمیمات سرمایه‌گذاران در هفته آینده، اعلان داده‌های اقتصادی کلیدی از سوی ایالات متحده، یعنی شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) خواهد بود که معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو است. انتظار می‌رود این ارقام مقداری کاهش تورم را نشان دهد، اگرچه این رقم همچنان احتمالاً بالاتر از هدف سالانه ۲ درصدی فدرال رزرو باقی می‌ماند. این امر در تعیین مسیر افزایش نرخ بهره در آینده توسط بانک مرکزی ایالات متحده بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که نرخ‌های بهره بالاتر، بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه تقاضای نفت را کاهش می‌دهد. نرخ تورم منطقه یورو، استرالیا و ژاپن نیز در تصمیم گیری سیاست پولی ایالات متحده به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین، کاهش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در هفته آینده، یکی از عوامل تاثیرگذار بر بازار‌ها خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده