تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۴۳۱۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فرصت‌های فصل مجامع برای سهامداران در بورس

‌می‌متالز - فصل مجامع به‌طور سنتی تاثیر مثبتی بر فضای حاکم بر بازار دارد و در بسیاری از صنایع روند‌هایی کوتاه‌مدت را شکل می‌دهد. این روند‌ها سبب می‌شود از یک‌سو سرمایه‌گذاران ترکیب پرتفوی خود را تغییر دهند و از طرف دیگر با چشم‌دوختن به سود تقسیمی مورد انتظار در مجامع اقدام به خرید یا فروش سهام کنند.

به گزارش می‌متالز، در چند روز اخیر با انتشار آگهی‌های دعوت به مجامع عمومی عادی سالانه تعدادی از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ فعال در بورس و فرابورس، هیجان فصل مجامع به اوج خود رسیده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بیش از دو سوم شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مجامع سالانه خود را در ۴ ماه نخست هر سال برگزار می‌کنند، اما عمده شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پذیرفته شده بر تابلو‌های معاملاتی بازار سرمایه در ۴۰ روز منتهی به پایان تیرماه به مجمع می‌روند.

توزیع سود نقدی و همچنین انتشار اطلاعات تازه از زبان مدیران، در مجامع شرکت‌ها عموما موجب می‌شود بازار سهام در این دوره ۴۰ روزه با فضایی متفاوت نسبت به سایر روز‌های سال مواجه باشد.

فصل مجامع به‌ طور سنتی تاثیر مثبتی بر اذهان عمومی و فضای حاکم بر بازار دارد و در بسیاری از صنایع روند‌هایی کوتاه‌مدت را شکل می‌دهد. این روند‌ها سبب می‌شود تا از یک‌سو سرمایه‌گذاران ترکیب پرتفوی خود را در بازار تغییر دهند و از طرفی دیگر با چشم‌دوختن به سود تقسیمی مورد انتظار در مجامع اقدام به خرید یا فروش سهام کنند. در این شرایط خریداران به‌جز اشتیاق به دریافت سود مجمع به چند دلیل دیگر نیز سهم می‌خرند؛ نخست‌ اینکه رقیق‌شدن قیمت سهام پس از تقسیم سود، در نهایت می‌تواند رشد قیمت سهام به سطوح قبلی را دربرداشته باشد، ضمن آنکه P/ E سهام نیز پس از تقسیم سود و تعدیل قیمت‌ها جذاب‌تر از گذشته خواهد شد.

همه این عوامل موجب شده، طبق سنت هر سال، در فصل مجامع، رویکرد‌ها و تاکتیک‌های سرمایه‌گذاری فعالان بازار سهام، با توجه به برگزاری مجامع سالانه، با تغییراتی مواجه شود. به خصوص در دوره‌هایی که کسب سود حاصل از سرمایه گذاری برای فعالان بازار دشوارتر می‌شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران در طول ماه‌های خرداد و تیر هر سال، که برگزاری مجامع سالانه به اوج خود می‌رسد، تلاش می‌کنند با جا به جایی در پرتفوی و سبد سهام خود، وارد مجامع شرکت‌هایی شوند که سود نقدی بالاتری تقسیم می‌کنند تا به این ترتیب بازده سرمایه‌گذاری‌های خود را از محل سود‌های مطمئن نقدی شرکت‌ها افزایش دهند. به خصوص آن که در سال‌های اخیر سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار با ایجاد زیرساخت‌های مناسب توانسته پرداخت و توزیع سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی را سامانی مناسب بخشد. بررسی سنت هر ساله بازار سهام حکایت از آن دارد که موج به راه افتاده در بازار سهام، در برخی از موارد ناشی از تمایل به دریافت سود مجامع است، به نظر می‌رسد امسال همین تغییر رویکرد موجب شده شاخص بورس با نوسان‌های مقطعی و فصلی مواجه شود؛ روندی که تجربه نشان داده مقطعی است و طبیعتا پایدار نخواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده