به گزارش میمتالز، بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی خودرو شیراز از امروز، سهشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ با حضور اغلب خودروسازان داخلی آغاز به کار کرد. اتو اکسپو شیراز به نوعی مهمترین رویداد خودرویی کشور از ابتدای سال جاری محسوب میشود که شرکت مدیران خودرو به عنوان خودروسازان بخش خصوصی، با دست پر در این نمایشگاه حضور یافته است.
در حاشیه نمایشگاه خودرو شیراز، شرکت مدیران خودرو از فونیکس FX برقی به عنوان اولین محصول تمام برقی برند فونیکس رونمایی کرد. FX بنزینی برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران شد که در زمان ورود خود به بازار، یکی از فضاییترین طراحیها را در میان دیگر رقبا داشت. حال، اما مدیران خودرو قصد دارد در راستای برقیسازی صنعت حملونقل کشور و کاهش آلودگی هوا، فونیکس FX برقی که در بازار جهانی با نام چری OMODA e-۵ شناخته میشود را وارد بازار کند.
فونیکس FX برقی از یک موتور برقی بهره میبرد که میتواند حداکثر قدرتی معادل ۲۰۱ اسببخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر را تولید کند. قدرت تولیدی فوق از طریق گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل میشود و میتواند این کراساوور تمام برقی را در عرض ۷.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.
جدیدترین محصول برقی فونیکس NEV سه حالت رانندگی اکونومی، عادی و اسپرت را برای شما ارائه میکند. همچنین با یکبار شارژ کامل باتریهای ۶۱ کیلووات ساعتی و با رانندگی عادی حداکثر مسافت قابل پیمایش خودرو به ۴۳۰ کیلومتر میرسد.
با توجه به مشخصات فنی FX برقی، میتوان متوجه شد که کراساوور جدید فونیکس نسبت به بسیاری از رقبای بنزینی خود عملکرد بهتری را ارائه میدهد. البته شاید مسافت قابل پیمایش آن در مقایسه با رقبای برقی برای برخی خوشآیند نباشد، اما با عملکرد خوبی که در دیگر بخشها ارائه میدهد میتوان از آن چشمپوشی کرد.
در بخش طراحی ظاهری همانطور که از نام فونیکس FX برقی میتوان فهمید، تفاوت چندانی با نسخه بنزینی آن دیده نمیشود. همچنین محصول جدید فونیکس NEV طول ۴۴۲۴ میلیمتر، عرض ۱۸۳۰ میلیمتر و ۱۵۸۸ میلیمتر ارتفاع دارد.
در بخش جلوی کراساوور تمام برقی فونیکس، بزرگترین تغییر آن نسبت به نمونه بنزینی، حذف جلوپنجره خودرو و اضافه شدن ورودی شارژ به این قسمت است.
قسمت جانبی فونیکس FX برقی همان طراحی خطوط شکسته قبلی حفظ شده و رینگهای ۱۸ اینچی طرح جدید آن هماندازه با نسخه بنزینی است. با رفتن به سمت پشتی خودرو هم میتوان متوجه شد که فیکاگزوزهای پایین سپر حذف شدهاند تا تفاوت FX برقی و بنزینی را به راحتی فهمید.
با ورود به داخل کابین فونیکس FX برقی نیز میتوان مشاهده کرد که خودروساز چینی تفاوت چندانی بین طراحی کابین تیپ برقی و بنزینی کراساوور خود قائل نشده است.
دو نمایشگر یکپارچه برای کلاستر و مالتیمدیا با اندازههای ۱۲.۳ اینچی روی داشبورد قرار گرفته که طراحی آن مشابه با نسخه بنزینی است. تنها تغییر داخل کابین نیز به طراحی متفاوت کنسول میانی خلاصه میشود که دلیل این موضوع را میتوان در حذف اهرم تعویض دنده دانست. به طور کلی داخل کابین FX جدید از طراحی سادهتری نسبت به مدل قبلی استفاده میکند.
فونیکس FX برقی دارای امکاناتی همچون کروزکنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار برخورد از جلو و عقب، ترمز اضطراری، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو و فرمان، سانروف، سقف پانوراما و همچنین ورود و استارت بدون کلید است.
البته آپشنهای گفته شده برای نسخه اصلی این خودرو، یعنی چری اومودا ۵ برقی بوده و احتمالاً نمونه مونتاژی آن داخل ایران با تغییراتی در بخش آپشنها و امکانات رفاهی روبه رو شود.
در حال حاضر فونیکس FX برقی برای اولین بار در داخل ایران به نمایش گذاشته شده و مدیران خودرو زمان دقیقی برای عرضه این کراساوور تمام برقی مشخص نکرده است. اما با توجه به اینکه معمولاً عمده محصولات این خودروساز خصوصی با وقفه یک ساله پس از رونمایی اولیه وارد بازار میشود، احتمالاً باید از سال ۱۴۰۴ منتظر این خودرو در خیابانهای ایران بود.
از سوی دیگر قیمت خودرو نیز به تبعیت از این موضوع مشخص نشده، اما با توجه به اینکه درحال حاضر تنها رقیب مستقیم فونیکس FX برقی، محصول اسکایول ET۵ شرکت نبکا است، قیمتگذاری خودرو باید طوری باشد که بتواند با نرخ درب کارخانه دو میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومانی محصول نبکا رقابت کند
منبع: تجارت نیوز