تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۴۳۷۷۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
تداوم ناترازی انرژی و یک میلیارد دلار خسارت؛

تابستانی سخت در انتظار فولاد خوزستان است

‌می‌متالز - چالش‌های صنایع در حوزه انرژی چند سالی است که این بخش را به عنوان موتور پیشران اقتصاد کشور با مشکلات جدی مواجه کرده و به نوعی مانعی بر سر راه فعالیت‌های شرکت‌ها و صنایعی شده که زمینه ساز جهش تولید، خلق ثروت و ارزآوری برای کشور هستند. این عدم توازن در تولید و مصرف برق و گاز طی سال‌های اخیر باعث شده تا بسیاری از صنایع کشور خسارت‌های جدی در بحث تولید و فروش محصولات خود متحمل شوند؛ خسارت‌های سنگینی که به معنای وارد شدن ضربه‌های مهلک به اقتصاد کشور بوده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین قطب تولیدکننده فولاد خام کشور یکی از مهم‌ترین صنایعی است که ناترازی انرژی خسارت‌های سنگینی را به این شرکت وارد کرده است، به شکلی که طی ۳ ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ متحمل بیش از ۸۶۸ میلیون دلار خسارت شده و بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن از تولید خود را از دست داده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تداوم چنین روندی در تابستان امسال می‌تواند زمینه‌ساز بروز خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار به مجموعه فولاد خوزستان شود و این مساله چیزی جز یک تهدید جدی برای اقتصاد کشور نیست؛ جایی که اگر تولید به خطر بیفتد قطعا اقتصاد و به تبع آن اشتغال و... به خطر خواهد افتاد و تحق آنچه شعار مقام معظم رهبری در بحث جهش تولید و ... نیز دست نیافتنی خواهد شد.

اینکه بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران طی ۳ سال به دلیل ناترازی انرژی در کشور صد‌ها میلیون‌دلار خسارت متحمل شود و برای سال چهارم نیز با همین چالش مواجه باشد و تولیدش را از دست خواهد داد، نشان از یک سو مدیریت در حوزه انرژی کشور است و باید برای اصلاح و مدیریت هر چه بهتر آن چاره‌ای اندیشیده شود.

اکنون با فرارسیدن تابستان ۱۴۰۳ بیم آن می‌رود که ناترازی تولید و مصرف برق، بازهم گریبان‌گیر فولاد خوزستان شود و این شرکت با عدم تامین برق مورد نیاز خود بخش مهمی از تولیداتش را از دست دهد؛ مساله‌ای که اکنون به عنوان یک مطالبه جدی از سوی کارگران و مدیران شرکت فولاد خوزستان مطرح است تا بتوانند در سال جهش تولید، فرمایشات مقام معظم رهبری را به بهترین شکل محقق کنند، زیرا در غیر این صورت بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران متحمل بیش از یک میلیارد دلار خسارت خواهد شد و نخواهد توانست اصلی‌ترین رسالت خود یعنی تولید را به بهترین شکل انجام و در سال جهش تولید تحقق بخش شعار مقام معظم رهبری باشد.

با توجه به نقش تاثیرگذار شرکت فولاد خوزستان در اقتصاد کشور و جایگاه این شرکت بزرگ تولیدی در زنجیره تولید فولاد، باید برنامه ریزی‌های درستی از سوی مدیران صنعت برق و مدیران بالادستی در کشور در بحث اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی برای صنایع، انجام شود تا شرکتی مثل فولاد خوزستان بتواند به عنوان یکی از موتور‌های پیشران اقتصاد کشور به تولید بپردازد و بازیگر اصلی زنجیره فولاد کشور باشد. فعالیت و تولید فولاد خوزستان در سال جهش تولید قطعا زمینه‌ساز رونق اقتصادی، مهار تورم و همچنین ارزآوری برای کشور خواهد شد؛ اهدافی که سال‌های سال است مقام معظم رهبری بر آنها تاکید دارد و مجموعه فولاد خوزستان نیز برای تحقق این اهداف از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد