تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۴۳۸۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رویای مس ۱۱ هزار دلاری بر باد رفت

‌می‌متالز - قیمت مس در یک قدمی کانال ۱۱ هزار دلار ریزشی شد و در آخرین معاملات هفته گذشته به محدوده ۹۷۴۱ دلار رسید. بورس شانگهای نخستین کاهش ذخایر مس خود را پس از ۸ هفته گزارش کرد و ادامه این سیاست، افت بیشتر قیمت مس را به دنبال دارد.

به گزارش می‌متالز، قیمت فلز مس طی سال ۲۰۲۴ در یک رالی صعودی از سطح ۸ هزار و ۲۰۰ دلار تا سقف تاریخی خود پیش‌رفت و در ماه گذشته سقف جدیدی در محدوده ۱۰۹۲۵ دلار به ازای هر تن به ثبت رساند ولی در یک قدمی کانال ۱۱ هزار دلار و در اوج خوش‌بینی‌ها ریزشی شد. فلز مس در مدت چند هفته به کانال ۹ هزار دلار برگشت و در هفته گذشته به ۹۷۴۱ دلار در هر تن رسید. فعالان بازار از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها تا سطح ۹۳۰۰ دلار می‌گویند.

جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد کاهش ذخایر مس در چین یکی از عوامل ریزش قیمت مس بود. بورس شانگهای اولین کاهش در ذخایر مس پس از ۸ هفته را گزارش کرد. این هفته ذخایر مس چین با کاهش ۶ هزار تنی به ۳۳۱ هزار تن رسید.

رویای مس ۱۱ هزار دلاری بر باد رفت

ذخایر فلز مس چین در سال ۲۰۲۴ رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. آنها در فاصله هفته چهارم تا دهم سال میلادی ذخایر موجود در انبار‌ها را تا ۵ برابر افزایش دادند. اگرچه چینی‌ها هر سال در این بازه زمانی مس می‌خرند ولی سطح خرید آنها در سال جاری بی‌سابقه بود. ضمن اینکه از هفته پانزدهم به بعد ذخایر مس به بالاترین سطح از سال ۲۰۲۰ رسید و به دنبال آن قیمت مس در یک رالی صعودی به سقف ۱۱ هزار دلار نزدیک شد. با مثبت شدن چشم‌انداز قیمتی به مس برخی از مؤسسات قیمت هر تن مس در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۴ را فراتر از ۱۲ هزار دلار پیش‌بینی می‌کردند ولی مس ناگهان از محدوده ۱۰۹۲۵ دلار ریخت و این هفته چینی‌ها سطح ذخایر خود را کاهش دادند.

با وجود این اقدام، هنوز ذخایر مس بورس شانگهای بالاتر از میانگین فصلی ۵ ساله قرار دارد. ذخایر مس بورس شانگهای از سال ۲۰۰۳ تا کنون هرگز در این فصل در سطح ۳۳۱ هزار تن نبود. چینی‌ها به طور معمول در ماه‌های ابتدایی سال مس می‌خرند و در این فصل از ذخایر خود استفاده می‌کنند ولی در سال ۲۰۲۴ برای دومین بار از ذخایر مس آنها کاسته شد. این اتفاق یک هفته پس از توقف خرید طلا توسط بانک مرکزی چین انجام شد.

بانک مرکزی چین هفته گذشته پس از ۱۸ ماه خرید طلا را متوقف کرد و به دنبال آن قیمت انس طلا به شدت ریخت. اقدام جدید چینی‌ها منجر به کاهش شدید قیمت مس در بازار‌های جهانی شد. تحلیل‌گران مدعی‌اند با توجه به رکود حاکم بر ساخت و ساز چین احتمال کاهش بیشتر قیمت مس وجود دارد. بر اساس داده‌های آماری نزدیک به ۵۰ درصد مس تولید شده در جهان توسط بخش ساخت و ساز چین مصرف می‌شود ولی حمایت‌های دولت چین تا کنون تأثیری در بازار مسکن چین نداشته است. فعالان بازار مس تا سه هفته قبل از چشم‌انداز مثبت قیمت‌ها در بازار مس می‌گفتند و اکنون مدعی کاهش قیمت مس در هفته‌های پیش‌رو هستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد