تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۴۳۸۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده بازار مس

‌می‌متالز - کاهش عرضه از معادن مس و تهدید رو به افزایش کسری بودجه جهانی، قیمت مس را از فوریه تا ژوئن افزایش داد و تجارت هوش مصنوعی، که شتاب بیشتری را از سوی معامله گران به دنبال داشت، قیمت‌ها را حتی بالاتر برد. اما در هفته‌های اخیر، قیمت‌ها کاهش یافته و خط روند بحرانی را که برای ماه‌ها دست نخورده باقی مانده بود، شکست. در حال حاضر، قیمت‌ها روی لبه چاقو بالا می‌روند و میز‌های معاملاتی و صندوق‌های تامینی در حال حدس و گمان در مورد آینده هستند.

به گزارش می‌متالز، جک فارکی از بلومبرگ می‌گوید، "مس معمولا یکی از صعودی‌ترین صدا‌های بازار" است. او افزایش قیمت را به دلیل عرضه در دنیای واقعی غیر قابل توجیه خواند.

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد ترافیگورا، روز پنجشنبه در یادداشتی با نتایج نیمه اول نوشت: «قیمت فلزات غیرآهنی بسیار بالاتر از آن چیزی است که شاخص‌های بنیادی در بازار نقدی فیزیکی ممکن است نشان دهد، به ویژه برای مس. رحیم خاطرنشان کرد که افزایش سفته‌بازی مس در نیمه اول سال عمدتاً به «جریان‌های سرمایه‌گذاری» مرتبط بود. با این حال، او معتقد است که بسته شدن معدن First Quantum Minerals Ltd. در پاناما در نهایت باعث کاهش عرضه جهانی خواهد شد.

او نوشت که کاهش عرضه معدن "به کمبود قابل توجه کنسانتره منجر شده است و در نتیجه کارخانه‌های ذوب مجبور به کاهش تولید شده اند." او به ذخایر کمتر فلزات تصفیه شده اشاره می‌کنند حتی اگر تقاضا کم باشد.

قیمت مس در بورس فلزات لندن در روز جمعه به ۹۶۵۲ دلار در هر تن کاهش یافت که ۱۱.۵ درصد نسبت به بالاترین رقم تاریخ ۱۱۱۰۴ دلار در ماه می‌کاهش داشت. علاوه بر این، قیمت‌ها از خط روند صعودی چند ماهه عبور کرده اند، که در حال رخ دادن است، زیرا بزرگترین مصرف کننده مس، چین، داده‌های اقتصادی ناامیدکننده‌ای را منتشر کرده است.

علیرغم روند بهبود چین، گاو‌های نر مس بر این باورند که با افزایش فعالیت صنعتی جهانی، بانک‌های مرکزی به سمت سیاست‌های پولی سست‌تر حرکت می‌کنند و شرکت‌های معدنی در تلاش برای افزایش تولید هستند. این درحالی است که تقاضا به دلیل وسایل نقلیه الکتریکی، انرژی‌های تجدیدپذیر، روند‌های نوسازی و مراکز داده هوش مصنوعی افزایش می‌یابد. آتش مس احتمالا دوباره شعله ور می‌شود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده