تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۴۳۹۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد واردات فولاد درپی اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی

‌می‌متالز - بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، واردات محصولات فولادی به ایران از ۲۱ مارس تا ۲۰ می ۲۰۲۴ با رشد بیش از ۱۰ درصدی حوالی ۱.۸۹ میلیون تن برآورد شد. طبق ادعای بیگمینت محدودیت‌های انرژی علت اصلی بالا رفتن میزان واردات فولاد به ایران محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، واردات محصولات فولادی به ایران در دو ماه نخست سال شمسی جاری بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ISPA) واردات محصولات فولادی به ایران از ۲۱ مارس تا ۲۰ می ۲۰۲۴ مصادف با دوم فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوالی ۱.۸۹ میلیون تن برآورد شد که بیانگر افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. جزئیات آمار واردات فولاد به ایران نشان می‌دهد حجم واردات محصولات فولادی تخت با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱.۷۵ میلیون تن رسید. در مقابل میزان واردات محصولات نیمه تمام فولادی درمجموع ۰.۰۶ میلیون تن محاسبه شد. سهم واردات سایر محصولات فولادی به ایران نیز معادل ۰.۱۵ میلیون تن است. مطابق جدول ذیل، تنها شماری از محصولات فولادی در سبد وارداتی ایران جای دارد و این کشور در حوزه تولید اکثر محصولات فولادی خودکفاست، تا جایی که ایران در شمار بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد در جهان جای می‌گیرد.

رشد واردات فولاد درپی اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی

محدودیت‌های مصرف انرژی سد راه تولید فولاد ایران

آمار‌هایی منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد در ژانویه ۲۰۲۴ حاکی از رشد تولید فولاد خام در ایران است، به نحوی که تولید فولاد خام در ایران طی روز‌های ابتدایی سال میلادی جاری رشد ۳۹.۹ درصدی نسبت به ژانویه ۲۰۲۳ تجربه کرد و فولادسازان ایرانی پس از آلمان در رتبه نهم فهرست برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار می‌گیرند. علاوه بر این گزارش‌های منتشر شده از انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید فولاد خام ایران در طول سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ با افزایش ۱۶.۳ درصدی به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. با این حال طبق ادعای بیگمینت (Bigmint) محدودیت‌های انرژی علت اصلی بالا رفتن میزان واردات بعضی از محصولات فولادی به ایران محسوب می‌شود. در واقع فولادسازان ایرانی در ماه‌هایی از سال با محدودیت مصرف انرژی برق و گاز مواجه هستند که این محدودیت‌ها میزان تولید آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در همین حال جدیدترین اخبار منتشر شده از سوی صنعت فولادسازی ایران نشان می‌دهد فرا رسیدن روز‌های گرم سال و افزایش مصرف انرژی منجر به کمبود برق در ایران شده است. در نتیجه کمبود انرژی برق تأثیر مستقیمی بر تولید محصولات فولادی در این کشور در شرایط فعلی دارد. بر اساس پیش‌بینی بیگمینت روند صعودی واردات محصولات فولادی به ایران طی ماه‌های آتی ادامه می‌یابد، زیرا فولادسازان ایرانی باوجود فراهم بودن زیرساخت‌های تولید و مواد اولیه ناچار به تعطیلی خطوط تولید خود در ساعاتی از روز هستند. ولی با اتمام دوران محدودیت‌های مصرف انرژی تقاضا از سوی ایرانی‌ها برای واردات محصولات فولادی نزولی خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده