تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۴۳۹۸۷

تعرفه‌های جدید باعث جهش قیمت موبایل می‌شود؟

‌می‌متالز - سازمان گمرک کشور در بخشنامه‌ای جدید، تعرفه واردات گوشی تلفن‌همراه را افزایش داد. تعرفه‌هایی که احتمالاً موج جدیدی از گرانی را در بازار موبایل رقم بزند.

به گزارش می‌متالز، طبق قانونی که پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ابلاغ شد، حقوق ورودی گوشی‌های کمتر از ۱۵۰ دلار ۱۶ درصد، گوشی‌های ۱۵۰ دلار تا ۶۰۰ دلارشش درصد و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ۶۰ درصد خواهد بود. این خبر می‌تواند نشانه‌ای از افزایش قیمت موبایل در چند روز آینده باشد.

در حال حاضر واردات گوشی تلفن همراه به ایران به دو صورت رسمی و غیررسمی صورت می‌گیرد. مدل رسمی آن توسط شرکت‌ها و نمایندگان رسمی و مدل غیررسمی توسط اشخاص حقیقی انجام می‌شود. واردات غیررسمی گوشی به ایران بدون رعایت قوانین گمرکی کشور و به صورت سفارشی توسط فروشندگان انجام می‌شود که به مثابه قاچاق تلقی می‌شود.

سفارش چمدانی در این حوزه طی چند سال اخیر بسیار رواج داشته است؛ به‌گونه‌ای که مسافران برای استفاده شخصی و فروش در مقیاس کوچک وارداتی را به کشور انجام داده‌اند که طبق تعرفه‌های اعلامی حقوق ورودی را به دولت پرداخت می‌کنند.

واردات گوشی به شکل چمدانی طی سه ماه آغازین امسال از لحاظ کمیت و تعداد ۳۷ درصد افزایش یافته، اما از لحاظ ارزشی افت ۴۲ درصدی را به تصویر می‌کشد؛ این بدان معناست که احتمالاً سمت و سوی واردکنندگان به برند‌های پایین‌رده تغییر یافته و آنها توجه چندانی به گوشی‌های پرچم‌دار نداشته‌اند.

در مبادی رسمی نیز براساس آمار‌های اعلامی گمرک ایران در دو ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۸۶ دستگاه تلفن همراه به شیوه تجاری و ۶۲ هزار دستگاه به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

همچنین باید به این نکته اشاره شود با توجه به قانون رجیستری کردن تلفن‌های همراه، واردکنندگان تنها یک ماه فرصت دارند که جهت ثبت اطلاعات به گمرک مراجعه کنند و گوشی را رجیستری کنند. همچنین مسافرانی که قصد اقامت بیشتر از یک ماه را دارند، باید اقدامات لازم برای رجیستری گوشی خود را انجام دهند.

شرایط رجیستری گوشی مسافری و شرایط ورود گوشی موبایل توسط مسافر به گونه‌ای است که هیچ محدودیت و قیدی توسط افراد، برای تعداد گوشی همراه مسافر و واردات گوشی مسافری وجود ندارد؛ در نتیجه در صورت نبود وجود محدودیت واردات گوشی مسافری تنها موردی که باید مورد توجه واقع شود، ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه است.

واردات آیفون آزاد می‌شود؟

در بحبوحه واردات موبایل، اخبار چند روز اخیر در رابطه با واردات گوشی‌های آیفون پیچیده و مبهم بوده است، شنیده‌ها حاکی از ممنوعیت ورود کلیه مدل‌های گوشی آیفون است.

واردات گوشی‌های آیفون به ایران طی چند سال گذشته به یکی از سوژه‌های مهم این حوزه تبدیل شده است که طی بازه‌های زمانی مختلف خبرساز می‌شود. بر اساس جدید‌ترین آمارمنتشرشده، سود بازرگانی ۹۶ درصدی برای گوشی‌های آیفون در صورت لغو ممنوعیت در نظر گرفته شد که احتمال آزادسازی واردات آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ را بالا برد، اما حالا خبر‌های جدیدی از سوی گمرک مطرح شده است که در صورت اجرای طرح، واردات مدل‌های قبل از آیفون ۱۴ هم ممنوع می‌شود.

این طرح با هدف کاهش هزینه‌های ارزی در دستور کاردولت قرار گرفته است، اما با توجه به محبوبیت این برند در میان ایرانیان این قانون به گسترش بازار‌های زیرزمینی دامن زد و زمینه را برای سودجویی برخی از شرکت‌ها فراهم آورده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده