تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۴۱۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس بر مدار تعادل

‌می‌متالز - بازار سرمایه بعد از پشت‌سر گذاشتن یک خرداد پرحادثه وارد تیر ماه گرمی شده‌است، ماهی که تنور اتفاقات سیاسی به داغ‌ترین شکل خود رسیده وسرنوشت بازار‌ها در این ماه تعیین خواهد شد. با بر گزاری انتخابات چهاردهمین دوره از ریاست‌جمهوری و مشخص‌شدن اندیشه‌های اقتصادی رئیس دولت جدید، بازار‌ها در ابتدا واکنشان کوتاه‌مدتی از خود نشان‌داده و مسیرشان در ادامه نیز مشخص می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی خود را درخصوص هفته منتهی به انتخابات مطرح کردند.

جهت‌گیری بورس بعد از انتخابات

به گزارش می‌متالز، سلمان نصیرزاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه یک‌سری عوامل درون‌زا و بنیادی روی بازار تاثیرگذار هستند، گفت: تعدیلاتی در سیاست‌های انقباضی پولی در حال شکل‌گیری است که هم در ریپو و هم در معاملات اوراق خزانه و دولتی قابل‌مشاهده است، نرخ‌ها به زیر ۳۰‌درصد رسیدند و شاید این رویه ادامه‌دار باشد و محدوده ۲۸ تا ۳۰‌درصد محدوده مناسبی به‌نظر می‌رسد تا دولت هم بتواند اوراق خود را با این نرخ‌ها عرضه کند، این موضوع مهمی بود که بازار را درگیر کرده و روند کلی بازار را تحت‌تاثیر قرارداده بود که این موضوع در حال تعدیل است.

وی ادامه‌داد: گزارش‌های شرکت‌ها مخصوصا شرکت‌های بزرگ برای بازار جذابیت نداشت، اما اتفاق دیگر که در این مدت بر بازار سرمایه اثر زیادی گذاشت نگاه سیاستگذار به فضای اقتصادی، بازار‌های مالی و بازار پول بود. اگر این انتخابات به مسیری برود که تغییرنگرش ایجاد شود یا سیاست‌های کلان اقتصادی تعدیل شود، طبیعتا بازار سرمایه نیز به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد. بورس در هفته‌جاری هم تحت‌تاثیر فضای انتخابات خواهد بود و نوساناتی خواهد داشت، اما به‌طور کلی فعلا بازار روند خاصی نمی‌گیرد، اما بعد از انتخابات و با مشخص‌شدن منتخب ریاست‌جمهوری، جهت خواهد گرفت.

نصیرزاده با اشاره به اینکه کلیت بازار انتظار دارد از این سطوح پایین‌تر نرود، مگر گزینه رادیکال‌تری برای ریاست‌جمهوری انتخاب شود، گفت: این هفته رفتار فعالان در همه بازار‌ها محافظه‌کارانه است، چون در صورت حضور کاندیدای رادیکال بازار ارز و طلا هیجان مثبت و بازار سرمایه هیجان منفی خواهند داشت. از طرف دیگر کاندیدای متعادل در کوتاه‌مدت بر بازار ارز و طلا تاثیر منفی و بر بازار سرمایه هیجان مثبت ایجاد می‌کند. از این نظر روند متعادلی در این هفته داریم، اما مانند هفته گذشته بازده منفی نخواهیم داشت و حتی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیرتر نسبت به هفته گذشته تقاضای خرید بیشتری خواهند داشت.

اقبال سهام کوچک‌تر

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به افت زیادی که بازار سرمایه تجربه‌کرده و با توجه به اینکه نشانه‌هایی از عقب‌نشینی بانک‌مرکزی از سیاست‌های شدید انقباضی مشاهده می‌شود و سهم‌ها نیز به مناطق جذابی رسیدند و اکثرا روی حمایت‌های خود هستند می‌توان انتظار بازار متعادل رو به مثبتی را در هفته‌جاری داشت. وی افزود: به‌نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو بیشتر سهام کوچک و متوسط با ارزش بازار کم و سهم‌هایی که اصطلاحا بازیگرمحور هستند، ملاک حال بازار قرار بگیرند، چراکه نقدینگی در بازار کم است و سهامی که نقدینگی زیادی برای حرکت احتیاج ندارند، مورد اقبال بازار قرار می‌گیرند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده