تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۴۱۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش ۲۸ مگاواتی سهمیه برق صنعت سیمان/ دلال‌ها می‌توانند به نوسان قیمت‌ها دامن بزنند

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بیشترین برقی که در ساعات پیک به صنعت سیمان اختصاص داده شده ۵۰۵ مگاوات است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۸ مگاوات کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از آخرین وضعیت تامین برق کارخانه‌های سیمان کشور با اوج‌گیری گرما گفت و توضیح داد: امسال تاکنون با قطعی کامل برق در کارخانه‌های سیمان روبه‌رو نشده‌ایم، البته ممکن است با قطعی برق کوره‌ها خاموش شوند. اما آسیاب‌ها همچنان کار می‌کنند و تولیدکنندگان از ذخیره کلینکر برای تولید سیمان استفاده می‌کنند تا التهابی در بازار پیش نیاید و ناترازی انرژی بر قیمت‌ها تاثیر نگذارد، همچنین از آنجا که کارخانه‌ها کمبود برق را در روز‌های گرم سال پیش‌بینی می‌کردند به اندازه کافی کلینکر ذخیره کرده‌اند. 

وی افزود: با این حال موضوع ناترازی انرژی در کشور را نمی‌توان کتمان کرد و وزیر صمت نیز در این زمینه گزارشی به مجلس ارائه کرده‌اند و نخستین گروهی که برای مدیریت ناترازی انرژی در محدودیت قرار می‌گیرند صنایع انرژی‌بر سیمان و فولاد هستند. 

فرمانی ادامه داد: در سال گذشته با وجود محدودیت‌ها التهابی متوجه بازار سیمان نشد و امسال هم فعالان صنعت چنین قراری با وزیر صمت و تیمشان دارند و در نشستی که با ایشان داشتند قرار شد هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا در ساعات پیک مصرف، تامین میزانی از برق برای صنعت سیمان تضمین شود.

وی تصریح کرد: با این حال تامین برق صنعت در ساعات پیک کمتر از میزان تعهد شده است و بیشترین برقی که در ساعات پیک به صنعت سیمان اختصاص داده شده ۵۰۵ مگاوات است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۸ مگاوات کاهش یافته است. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: این کاهش در حالی اتفاق افتاده که تقاضا برای سیمان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و صنعت، امسال به برق بیشتری نیاز دارد تا بتواند تقاضای بازار را تامین کند و کمبود عرضه به از بین رفتن تعادل بازار و افزایش قیمت‌ها منجر نشود. 

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز کسری دلال‌هایی که بازی را بلد هستند می‌توانند به نوسان قیمت‌ها دامن بزنند. 

فرمانی تاکید کرد: تقاضای ثبت شده برای سیمان در بورس کالا نشان‌دهنده رشد تقاضا است و از سوی دیگر پروژه‌های طرح ملی مسکن و پروژه‌های ساخت‌وساز بخش خصوصی که در این فصل از سال در اوج خود قرار دارد به افزایش تقاضا برای سیمان انجامیده است. 

وی در نهایت یادآور شد: با این احوال صنعت سیمان نسبت به همکاری با وزارت نیرو خوش‌بین است و امیدوار است این کمبود‌ها با رایزنی برطرف شود. 

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده