تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۳۹۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بی‏‏‌رمقی سیمانی‌ها با آغاز خاموشی‏‏‌ها

‌می‌متالز - میزان معاملات انواع سیمان تحت‌تاثیر آغاز خاموشی‌ها در واحد‌های تولیدی طی چند هفته اخیر با روند نزولی مواجه شد، این در حالی است که در دو فصل بهار و تابستان با آغاز ساخت‌وساز مسکن باید معاملات پررونق باشند. طبق روال سال‌های گذشته، با آغاز فصل گرما میزان تقاضا برای سیمان به علت اوج گیری ساخت‌وساز مسکن افزایش می‌یافت و به این ترتیب قیمت پایه برای این مصالح ساختمانی به صورت رقابتی افزایشی می‌شد. اما امسال برخلاف جریان سال‌های گذشته، از ابتدای خردادماه میزان عرضه و معاملات در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، روند نزولی معاملات در تالار صنعتی بورس کالای ایران را می‌توان تحت‌تاثیر آغاز زودهنگام خاموشی‌ها با میزان ساعت بیشتر دانست و از این‌رو با وجود رشد نسبی ساخت‌وساز‌ها در فصل بهار و تابستان، میزان عرضه سیمان برای پاسخگویی به این میزان تقاضا کافی نیست؛ بنابراین میزان تولید واحد‌های صنعتی به علت سهمیه‌بندی برق کاهش یافته است و این شرایط طی دوماه تیر و مرداد ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که با کاهش عرضه و معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، قیمت سیمان برای دو ماه آینده کاهش یابد و در ثبات نسبی به سر برد. این در حالی است که در سومین ماه از سال جدید هنوز قیمت پایه این محصول مشمول افزایش قیمت نشده است.

بررسی بازار فیزیکی بورس کالای ایران از بازه زمانی ۲۶ تا ۲۹ خردادماه نشان می‌دهد که حدود یک‌ میلیون و ۴۷۰‌ هزار و ۸۴۶ تن انواع سیمان در این رینگ عرضه شده که با تقاضای یک‌میلیون و ۹۸۹‌ هزار و ۷۱۴ تن مواجه شد و در نهایت یک‌میلیون و ۳۰۶‌ هزار و ۵۶۱ تن با میانگین قیمت موزون یک‌هزار و ۲۲۴ تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. بررسی تالار صنعتی بورس‌ کالا نشان می‌دهد که در هفته پایانی خردادماه بیش از ۸۸‌درصد انواع سیمان عرضه‌شده به فروش رسیده است. این در حالی است که هفته گذشته یک‌میلیون و ۵۰۷‌ هزار و ۷۹۸ تن انواع سیمان عرضه شد که با استقبال ۲میلیون و ۱۸۶‌ هزار و ۶۲۲ تنی مواجه شد و در پایان یک‌میلیون و ۳۵۸‌ هزار و ۳۲۴ تن با میانگین قیمت موزون یک‌هزار و ۱۷۵ تومان به ازای هر کیلوگرم سیمان مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه آمار و ارقام معاملات هفته آخر خردادماه با هفته پیش از آن نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات دو هفته پایانی خردادماه به ترتیب ۲.۵‌ درصد کاهش و ۳.۹‌ درصد افت را به ثبت رسانده و همچنین میزان تقاضا ظرف هفته‌های سوم و چهارم ۹.۸‌درصد کاهش یافته است. این کاهش‌ها در صورتی رخ داده که قیمت پایه سیمان در هفته چهارم نسبت به هفته گذشته ۴‌درصد افزایش داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده