تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۴۴۰۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات سیمان کردستان به روسیه/ شهرک طلا در سقز ایجاد می‌شود

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: ۲ شرکت در آسیا اقدام به تولید سیمان ترکیبی می‌کنند که یکی از آنها در چین و دیگری در استان کردستان واقع است و حال محصول این شرکت به طور مستقیم به روسیه صادر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علی نوری با بیان اینکه هزار و ۵۶ واحد صنعتی در استان وجود دارد، اظهار کرد: ۸۰ واحد تولیدی استان محصول خود را به ۲۳ کشور دنیا صادر می‌کنند و تعدادی از واحد‌های صنعتی همچون پتروشیمی، لاستیک بارز، سیمان و طلای زرکوه با اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر، از توان صادراتی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه هشت کارخانه سیمان در دنیا، سیمان ترکیبی تولید می‌کنند که ۲ کارخانه آن در آسیا و در کشور‌های چین و ایران قرار دارد که کارخانه ایران در شهرستان بیجار استان کردستان راه‌اندازی شده است، افزود: شاید کمتر کسی از این توانمندی کارخانه سیمان کردستان اطلاع داشته باشد و آنهایی هم که مطلع بودند، تاکنون بهره‌ای از این ظرفیت نبرده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ امسال در تهران پس از امضای تفاهم‌نامه استانداری کردستان با اتاق ایران و روسیه، قراردادی با این اتاق در راستای صادرات مستقیم سیمان به روسیه منعقد شد، افزود: در مرحله نخست ۵۰ هزار تن سیمان از کردستان به روسیه صادرمی شود و این برای نخستین بار است که بدون واسطه محصولی از استان به خارج از کشور صادر خواهد شد.

پیشرفت زنجیره فولاد تا پایان شهریور به ۷۰ درصد خواهد رسید

وی با بیان اینکه از بین طرح‌های تولیدی شاخص استان چند طرح به عنوان پیشران انتخاب و در راستای تعریف زنجیره‌های راهبردی استان از آنها بهره گرفته شد، گفت: یکی از این زنجیره‌ها مربوط به صنعت فولاد است که محصول نهایی آن تولید ورق گرم فولادی و میلگرد است.

نوری با اشاره به اینکه زنجیره فولاد شامل استخراج سنگ آهن، فرآوری سنگ معدن (کنسانتره آهن)، گندله، آهن اسفنجی و تولید فولاد است، بیان کرد: واحد کنسانتره آهن با ظرفیت ۳۵ هزار تن و گندله با هزار و ۸۰۰ تن در شهرستان بیجار، واحد کنسانتره با ظرفیت ۲ هزار و ۸۰۰ تن و گندله با ۲۰۰ تن، ورق فولادی با ظرفیت هزار تن در شهرستان قروه، واحد تولید کنسانتره با ۲ هزار تن، آهن اسفنجی با هزار و ۵۰۰ تن و گندله با هزار تن در شهرستان سقز ساخته شده و یا در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه کردستان رتبه چهارم کشور را در ذخایر سنگ آهن دارد، ادامه داد: در مجموع ۴۳ درصد زنجیره فولاد در کردستان تا پایان سال ۱۴۰۲، تثبیت شده و در ۵۷ درصد باقی مانده هم واحد‌ها دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و بعد از رسیدن به پیشرفت ۱۰۰ درصدی به ۴۳ درصد اضافه می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: براساس برنامه ریزی و پیش بینی انجام شده تا پایان ۶ ماهه نخست سال جاری میزان پیشرفت زنجیره فولاد استان از ۴۳ درصد به ۷۰ درصد خواهد رسید.

وجود ۴۲ میلیون تن ذخایر طلا در کردستان

نوری یکی دیگر از زنجیره‌های تولید استان را مربوط به زنجیره طلا خواند و اظهار کرد: براساس اکتشافات انجام شده بیش از ۴۲ میلیون تن ذخایر قطعی طلا در استان داریم و مهمترین واحد تولید طلا در شهرستان قروه واقع شده که با وجود این واحد؛ کردستان به دومین تولیدکننده طلای کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه واحد دیگری در زمینه تولید طلا در کردستان در حال راه اندازی است، افزود: این واحدتولیدی در منطقه قلقله سقز واقع شده است و با ورود هلدینگ تاسیکو شستا به سرمایه‌گذاری در این حوزه، به دنبال راه اندازی نخستین شهرک طلای کشور در این شهرستان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف و مشکلات موجود در بخش معدن به خام فروشی بر می‌گردد که با ایجاد واحد‌های تبدیلی و فرآوری باید این مساله برطرف شود؛ در همین راستا تصمیم به اجرای زنجیره طلا و ایجاد شهرک طلا در استان گرفته ایم.

نوری ادامه داد: توافقی با هلدینگ تاسیکو انجام داده‌ایم و شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم موظف به تعیین زمین مناسب در سقز برای ایجاد شهرک طلا شده است و بعد از انجام این مهم ادامه کار انجام خواهد شد.

وی گفت: در بخش معادن اکنون هفت هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند و در صورت تکمیل زنجیره‌های این بخش امکان افزایش آن به ۱۵ هزار نفر وجود دارد لذا می‌توان گفت تکمیل زنجیره‌های فولاد و طلا یکی از پایه‌های اساسی رفع مشکل بیکاری در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: ۲ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی در استان سال گذشته اخذ و به خزانه دولت واریز شده است و این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۵۵ درصد رشد داشت.

نوری اضافه کرد: براساس قانون معادن ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان برگشت داده شود که ۱۰۰ میلیارد تومان آن تاکنون به استان بازگردانده شده است و پیگیر مابقی این مبلغ هستیم.

وی در ارتباط با مباحث مربوط به آلودگی آب روستا‌های محدوده معادن استان به فلزاتی هم، چون آرسنیک، گفت: قصد داریم یکبار برای همیشه این چالش در حوزه معادن استان را برطرف کنیم و در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی استان موظف به انجام مطالعات علمی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: تا این لحظه در رابطه با اینکه خاک بخشی از مناطق استان قبل از بهره‌برداری از معادن دارای آرسنیک هست، توافق نظر‌هایی وجود دارد ولی اگر براساس مطالعات علمی ثابت شود فعالیت معادن منجر به تشدید وجود این عنصر در خاک استان شده است بی شک در حوزه بهره‌برداری از معادن به گونه دیگری عمل خواهیم کرد.

نوری اضافه کرد: ۱۳۰ واحد صنعتی در استان راکد و نیمه راکد داشتیم که سال گذشته در قالب دوشنبه‌های تولید ۶۹ واحد به چرخه تولید بازگشت و ۳۰ واحد تعطیل شده هم که بنابر دلایل مختلفی قابلیت برگشت به حوزه تولید را نداشتند که تغییر کاربری داده شده‌اند و از مکان آنها برای بخش خدمات و انبار استفاده می‌شود.

جذب سرمایه‌گذاری مهمترین عامل رفع مهمترین چالش پیش روی صنعت استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان به مهمترین چالش‌های بخش صنعت استان اشاره کرد و گفت: چالش اساسی بخش صنعت استان به کمبود جدی منابع بانکی برای ارائه تسهیلات تکلیفی بر می‌گردد که ایجاد بخشی از این مسئله به دلیل مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه شده اجتناب ناپذیر است.

وی راهکار رفع مساله مذکور را بهره‌مندی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواند و ادامه داد: زمانی که زمینه سرمایه‌گذاری فراهم شود تولید هم رشد می‌یابد و نیاز به دریافت تسهیلات هم به حداقل می‌رسد.

نوری اضافه کرد: با اعلام رسمی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری کردستان، حجم سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی در استان از ۳۹ همت در سال ۱۴۰۱ به ۵۴ همت در سال ۱۴۰۲ رسید و به عبارتی در این حوزه شاهد افزایش ۱۵ همت سرمایه‌گذاری هستیم.

وی دومین چالش بخش صنعت در استان را عدم ایجاد واحد‌های صنعتی بزرگ توسط هدلینگ‌های مطرح کشور دانست و افزود: یکی از دستورات رئیس جمهور شهید در سفر نخست خود به کردستان ایجاد ۱۰ واحد تولیدی بزرگ در ۱۰ شهرستان استان توسط ۱۰ هلدینگ بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد: تا به امروز هلدینگ شستا برای اجرای فاز دوم لاستیک بارز به منظور تولید لاستیک خودرو‌های سنگین ورود کرده است که مهر سال گذشته این طرح کلنگ زنی شد.

نوری افزود: اردیبهشت امسال در بازدیدی که از این طرح داشتیم سوله‌ها ساخته شده و در حال تکمیل سقف آن بودند و امید می‌رود تا پایان تیر امسال به مرحله بهره برداری و آغاز خط تولید این لاستیک برسد.

وی از دیگر مشکلات بخش صنعت استان را تعهدات ارزی پاس نشده دانست و گفت: یکی از چالش‌های پیش روی واحد‌های تولیدی صادرات محور استان، تعهدات ارزی است که در این رابطه مکاتباتی با بانک مرکزی داشته ایم و قرار شده جلسه‌ای ویژه استان تشکیل شود.

افزایش سطح اراضی آبی استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد استان را کشاورزی خواند و گفت: میزان تولیدات باغی و زراعی استان از ۲.۹ میلیون تن سال ۱۴۰۱ به ۳.۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

نوری ادامه داد: در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد و پیش بینی شده امسال هم شاهد استمرار این میزان تولید در استان باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: بخش کشاورزی هم با چالش‌هایی مواجه است که اساسی‌ترین آن به پایین بودن سطح اراضی آبی آن علی رغم وجود منابع آبی فراوان در استان بر می‌گردد.

نوری با بیان اینکه میانگین سطح اراضی آبی کشور ۴۶ درصد است، بیان کرد: با وجود اینکه استان دارای آب فراوانی است و بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد‌های استان وجود دارد تنها از ۶۲۵ میلیون مترمکعب آن بهره‌مند هستیم.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه کاسه سد‌های کاظمی سقز، گاوشان کامیاران و تلوار بیجار در استان کردستان واقع شده ولی مدیریت آنها به ترتیب در اختیار استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه و زنجان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: برای رفع بخشی از چالش‌های مربوط به حوزه آب استان، به دنبال افزایش سهم استان از ۶۲۵ میلیون مترمکعب به یک میلیارد مترمکعب هستیم.

نوری یکی از زنجیره‌های موفق تولید در استان را مربوط به زنجیره طیور دانست و گفت: بیش از ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی و چند واحد جوجه ریزی در استان به ظرفیت ۶۰ میلیون قطعه در سال وجود دارد که سالانه ۹۷ هزار تن گوشت مرغ تولید و به ۱۳ استان دیگر و کشور‌های ترکیه و عراق صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه زنجیره طیور، تنها زنجیره‌ای است که در استان مجوز رسمی آن را دریافت کرده ایم، بیان کرد: ۱۰ درصد خوراک طیور کشور توسط واحد‌های تولید خوراک دام و طیور استان تولید می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه میزان جوجه ریزی و تولید مرغ در مرغداری‌های استان در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۱۵ درصد افزایش داشت، یادآور شد: با توجه به موفقیت استان در زنجیره طیور و ظرفیتی که در تولید علوفه در این منطقه وجود دارد، ایجاد زنجیره تولید گوشت قرمز و دام سبک در دستور کار قرار گرفته است.

نوری با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن علوفه در استان تولید می‌شود که قابلیت افزایش آن به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن وجود دارد، افزود: سالانه ۳۲ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که با راه اندازی زنجیره تولید در این حوزه می‌توان چالش‌های موجود در بخش گوشت قرمز را کاهش داد.

وی از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی استان را عدم وجود پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی خواند و اظهار کرد: سالانه ۶۰ هزار تن توت فرنگی در کردستان تولید می‌شود که پنج درصد آن به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود در حالیکه می‌بایست یک سوم آن به عبارتی ۲۰ هزار تن این محصول صادر می‌شد و لازمه این اقدام هم وجود پایانه صادراتی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: پایانه صادرات محصولات کشاورزی باید در جوار مرز و دارای امکاناتی هم، چون سردخانه، واحد‌های بسته بندی و صنایع تبدیلی و فرآوری باشد.

نوری یادآور شد: یکی از سرمایه گذاران بومی استان درخواست ایجاد پایانه صادراتی را در مرز باشماق مریوان داده است که پیگیر اقدامات بعدی آن هستیم.

وی در ارتباط با پایانه صادراتی محصولات کشاورزی که توسط سازمان تعاون روستایی قرار بود راه اندازی شود هم گفت: زمین مورد نظر برای ایجاد پایانه صادراتی باید پنج هکتار و در نزدیک مرز باشد که طرح تعاون روستایی فاقد این شرایط است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: در حوزه تجارت خارجی و مرز هم با چالش‌هایی مواجه هستیم که برای رفع بخشی از آن به دنبال بازگشایی بازارچه‌ها و معابر کولبری هستیم و در کمیته مشترک بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق این موارد را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

عناوین برگزیده