تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۴۲۵۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قرارداد بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن رو بسته مس آمریکای لاتین در اکوادور

‌می‌متالز - دولت اکوادور قرارداد بهره‌برداری از معدن مس موسوم به کاسکابل واقع در استان ایمبابورای اکوادور را امضاء کرد که با برخورداری از ذخایر ۳.۲ میلیون تن مس به بزرگترین معدن رو بسته مس اکوادور و منطقه آمریکای لاتین تبدیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، دولت اکوادور این قرارداد را با شرکت استرالیایی سولگولد (SOLGOLD) منعقد نمود. معدن مذکور همچنین با برخورداری از ذخایر ۹.۴ میلیون اونس طلا و ۲۸ میلیون اونس نقره بزرگ‌ترین معدن طلا و نقره اکوادور نیز خواهد بود. میزان تولید این معدن طی ۲۵ سال نخست فعالیت آن، ۲۰۷ هزار تن مس، ۴۳۸ هزار اونس طلا و ۱.۴ میلیون اونس نقره برآورد شده است.

طبق قرارداد شرکت استرالیایی با دولت اکوادور، پروژه ساخت این معدن از اوایل سال ۲۰۲۶ و یا اوایل سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد و با توجه به روند ۴ ساله ساخت معدن، کارخانه و زیرساخت‌های فرآوری و انتقال مواد تولیدی، پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۳۱ به بهره‌برداری برسد. ارزیابی شرکت استرالیایی این است که معدن کاسکابل عمر مفید و ظرفیت تولید به مدت ۷۵ سال را خواهد داشت. البته طبق قرارداد، برنامه کنونی بهره‌برداری به مدت ۲۸ سال است که برآورد می‌شود در این مدت ۱۸٪ از ذخایر معدن مذکور بهره‌برداری شود و پس از آن با ارزیابی جدید، امکان تمدید قرارداد و افزایش عمر مفید معدن بررسی خواهد شد.

میزان سرمایه‌گذاری و درآمد اکوادور از محل پروژه معدن کاسکابل

طبق برآورد شرکت استرالیایی، هزینه ساخت این پروژه ۴.۲ میلیارد دلار است که ۱.۵ میلیارد دلار از این مبلغ برای فاز نخست طی چهارسال نخست مصرف خواهد شد. لازم به ذکر است که پروژه معدنی از سال ۲۰۱۲ به شرکت استرالیایی واگذار شده و طی اجرای فاز اکتشافی پروژه از سال ۲۰۱۳ تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت استرالیایی هزینه‌شده است. برآورد می‌شود پروژه معدنی کاسکابل برای اکوادور به میزان ۶.۷ میلیارد دلار از محل مالیات و ۱.۶ میلیارد دلار از محل امتیاز بهره‌برداری درآمدزایی و هفت هزار فرصت شغلی به همراه داشته باشد.

فناوری و روش ساخت و انتقال مواد معدنی جهت صادرات

شرکت سوگولد استرالیا برای ساخت معدن زیرزمینی کاسکابل از فناوری‌های مدرنی مانند روش تخریب بلوکی (Block-Caving) برای ساخت معدن روبسته (تا عمق ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر) و استخراج مواد معدنی از طریق تونل بهره‌خواهد گرفت. گفته می‌شود نمونه‌های اجرای این روش در منطقه آمریکای لاتین معدود است. دیگر برنامه این شرکت، ساخت یک خط لوله انتقال کانسنتره مس به طول ۱۵۰ کیلومتر از محل معدن تا بندر اسمرالداس اکوادور به منظور صادرات به کشور‌های آسیایی و اروپایی می‌باشد. هزینه اجرای پروژه خط لوله انتقال مواد معدنی حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده و طبق برنامه، قرار است در فاز بعدی بهره برداری و احتمالاً از سال ۲۰۳۶ اجرا شود. این نوع زیرساخت انتقال مواد معدنی، تا کنون در کشور‌های شیلی، آرژانتین و پرو اجرا و بهره‌برداری شده است.

منابع:

مصاحبه معاون شرکت سولگولد اکوادور با رسانه پریمیسیاس: ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴
بانک مرکزی اکوادور

منبع: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

عناوین برگزیده