تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۳۴۴۰۹۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چالش مس با بزرگ‌ترین مازاد ذخایر ۴ سال اخیر/ آیا قیمت مس ریزشی می‌شود؟

‌می‌متالز - مازاد ذخایر مس چین قیمت پرمیوم فلز سبز در این کشور را نسبت به سایر بازار‌های جهان کاهش داد. برخی از تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت مس در کوتاه‌مدت کاهشی خواهد شد ولی با توجه به تقاضای فزاینده در بلندمدت باید منتظر افزایش قیمت مس باشیم.

به گزارش می‌متالز، یک ماه قبل قیمت هر تن فلز مس به ۱۰۹۲۵ دلار رسید. این عدد بالاترین قیمت ثبت شده در معاملات مس است. پیش از این سقف تاریخی مس در محدوده ۱۰۷۰۰ تا ۱۰۸۰۰ دلار بود ولی مس در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ با رشد قیمت چشم‌گیری سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند ولی در اوج خوش‌بینی‌ها به کانال ۹ هزار دلار سقوط کرد. فعالان بازار و تحلیل‌گران قیمت مس در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۴ را بالاتر از ۱۲ هزار دلار تخمین می‌زدند ولی امروز یک ماه پس از ثبت سقف تاریخی جدید، چشم‌انداز قیمت مس منفی شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اکنون بزرگ‌ترین مازاد عرضه مس در انبار‌های چین ایجاد شده است و با توجه به سطح تقاضا این موجودی به سادگی قابل استفاده نیست. ضمن اینکه گزارش‌های بازار از کاهش تقاضا برای خرید مس در طول ۴ هفته گذشته خبر می‌دهد. به دنبال این مساله پرمیوم قیمت مس در چین نسبت به سایر کشور‌های جهان به شدت کاهش یافته است.

چالش مس با بزرگ‌ترین مازاد ذخایر ۴ سال اخیر/ آیا قیمت مس ریزشی می‌شود؟

پریمیوم قیمت مس به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۷ رسید. سال گذشته وقتی فلز مس در کانال ۷۹۰۰ دلار معامله می‌شد نیز پرمیویم قیمت مس در چین نسبت به سایر بازار‌ها تا این اندازه پایین نبود و در صورت ادامه این روند انتظار می‌رود قیمت مس به روند نزولی هفته‌های گذشته ادامه دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد سطح عرضه مس در بازار‌های فیزیکی ثابت است ولی مازاد ذخایر مس در چین ریسک بالایی برای افزایش قیمت‌ها دارد. به تازگی آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد کسری عرضه مس در جهان تا سال ۲۰۳۰ افزایش می‌یاد. بر اساس این گزارش شیلی، چین و جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان مس تا سال ۲۰۳۰ هستند. این کشور‌ها با وجود سرمایه‌گذاری در این حوزه توانایی افزایش ظرفیت تولید مس تا سال ۲۰۳۰ را ندارند.

با این پیش‌بینی‌ها چشم‌اندار مس در بلندمدت مثبت است. برخی از مؤسسات و تحلیل‌گران قیمت مس تا سال ۲۰۳۰ را فراتر از ۱۵ هزار دلار در هر تن تخمین می‌زنند. مقایسه روند قیمتی طلا، نقره و مس از سال ۱۹۹۹ تا کنون نشان می‌دهد در این ۲۵ سال بازدهی قیمت مس کمتر از طلا و بیشتر از نقره بود.

اگر رشد قیمت ماه‌های گذشته در بازار طلا اتفاق نمی‌افتاد بازدهی قیمت مس به مراتب بالاتر از طلا بود. ضمن اینکه مؤسسات مختلفی پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ فلز مس از نظر بازدهی طلا را پشت سر می‌گذارد. با توجه به افزایش تقاضای جهانی و مصارف جدید به خصوص در صنعت خودرو‌های الکتریکی چشم‌انداز قیمت مس در بلندمدت بسیار مثبت است ولی در کوتاه مدت مازاد ذخایر مس به یک ریسک بزرگ در بازار این فلز سبز تبدیل شده است. برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند قیمت مس در هفته‌های پیش‌رو کاهش پیدا کند.

چالش مس با بزرگ‌ترین مازاد ذخایر ۴ سال اخیر/ آیا قیمت مس ریزشی می‌شود؟

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده