تاریخ: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۴۴۰۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وزیر صمت:

استفاده از فناوری روز دنیا صنعت مس را ماندگار می‌کند

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با استفاده از دانش بنیان و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه بدهیم تا بتواند رقابت کند و ماندگار شود.

به گزارش می‌متالز، عباس علی‌آبادی روز پنجشنبه در آیین افتتاح کارخانه تغلیظ سرباره مس سرچشمه افزود: امروز هر کس دانشمندتر و فهم بیشتری از مهندسی داشته باشد ماندگارتر است، بنابراین باید با استفاده از دانش و فناوری روز دنیا صنعت مس را توسعه داد و قیمت‌ها را رقابتی و ارزان کرد.

وی تصریح کرد: صنعت مس برای خام‌فروشی ایجاد نشده است ما از شما مهندسان انتظار متفاوت داریم و باید صنعت مس را بر اساس محور دانش‌بنیان توسعه و صادرات آن را افزایش داد.

وی با اشاره به صرف هزینه‌های بالا در تولید آب شیرین از خلیج فارس و انتقال آن به استان کرمان خاطر نشان کرد: ما آب را با قیمتی گزاف تولید و به قیمت ارزان به دست مردم می‌رسانیم همچنین برق، گاز و سایر موارد با قیمت زیاد تولید می‌شود و ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که اگر این روند پیش برود به‌زودی واردات انرژی را به کشور خواهیم داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: پروژه سرباره مس با استفاده از فناوری روز دنیا امروز در مجتمع مس سرچشمه به بهره‌برداری رسیده و فعالیت آن آغاز می‌شود.

وی با اشاره به لزوم فناوری در تولیدات داخلی تصریح کرد: در حوزه آلومینیوم اکسید از خارج کشور خریداری و با استفاده از برق به آلومینیوم تبدیل می‌شود، اما بهتر است با مباحث فناوری روز دنیا، اکسید را در داخل تولید و به آلومینیوم تبدیل کرد که قیمت‌ها با فناوری کاهش پیدا می‌کند.

استاندار کرمان هم گفت: صنعت مس آبروی صنعت استان است که ۵۰ سال سابقه دارد و نماد صنعت مدرن کرمان محسوب می‌شود.

محمدمهدی فداکار بیان کرد: مس نسبت به صنایعی مثل فولاد با سابقه کمتر توسعه پیدا نکرده، اگر چه ظرفیت بزرگی برای توسعه دارد، اما نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه مس مشکل اشتعال منطقه را حل می‌کند، شرکت مس طرح‌های توسعه‌ای تولید کاتد مس را پیگیری کند، زیرا باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

استاندار کرمان ادامه داد: برای موضوع توزیع سود مس باید راهکاری ایجاد شود تا به سمت توسعه برود و اگر در این سود شرکت مس به سمت سرمایه‌گذاری برود به یک پروژه تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: مس برند خوشنامی است، اگر مس ۱۰ درصد سهام یک شرکت را بخرد مردم به سرمایه‌گذاری اطمینان می‌کنند و این خوشنامی به سرمایه‌گذاری کمک می‌کند که باعث می‌شود توسعه، تولید و اشتعال ایجاد شود.

وزیر صمت همچنین از کارخانه در دست احداث تولید آهن اسفنجی طلوع پارس سیرجان بازدید و در جریان روند این طرح قرار گرفت.

این کارخانه با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال که با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو که ۴۵ میلیون یورو آن از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است با پیشرفت ۷۰ درصد و اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر در حال ساخت است.

عباس علی‌آبادی وزیر صمت به همراه استاندار کرمان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، فرماندار رفسنجان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از پروژه‌های مخزن آب ۲۰ هزار متر مکعبی آب و خط انتقال آب خلیج فارس در رفسنجان نیز بازدید به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده