تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۴۴۲۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

عیار سنگ مس بحرانی شد/ تمام مس کم هزینه جهان استخراج شده‌ است

‌می‌متالز - عیار سنگ معدن مس با افت چشم‌گیری از ۰.۹ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۰.۵۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تمام مس کم هزینه جهان استخراج شده‌ است و از این به بعد استخراج فلز مس مستلزم هزینه، انرژی و زمان بیشتری است.

به گزارش می‌متالز، معادن استخراج سنگ مس از سال ۲۰۰۰ با چالش افت عیار مواجه شدند. در طول ۲۵ سال این مسئله تبدیل به مشکل بزرگی شد و اکنون در آستانه یک بحران قرار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عیار سنگ مس از ۰.۹ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۰.۶۵ درصد در سال ۲۰۱۵ رسید و تا سال ۲۰۲۵ به سطح ۰.۵۳ درصد سقوط خواهد کرد. افت عیار سنگ مس، معادن جهان را با مشکلات زیادی مواجه کرد به خصوص اینکه آنها همزمان با این مشکل به بحران اعتصابات گسترده کارگران برخوردند. شرکت‌های بزرگ معدنی جهان امروز باید حقوق بیشتری بپردازند در حالی که عیار سنگ مس استخراج شده در روند نزولی قرار دارد.

عیار سنگ مس بحرانی شد/ تمام مس کم هزینه جهان استخراج شده‌ است

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تمام مس کم هزینه جهان تا کنون استخراج شده است و امروز در معادن فعال جهان، سنگ مس با عیار بالا نیست. تنها در نقاط خطرناک مانند جمهوری کنگو و مناطق دور افتاده سنگ مس با عیار بالا وجود دارد. استخراج از این مناطق هزینه سنگینی برای سرمایه‌گذاران دارد، ضمن اینکه اگر همین امروز سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش معادن مس انجام شود، به طور متوسط بیش از ۱۰ سال بعد بازدهی دارد. رویترز در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت بازدهی طولانی مدت در حوزه معادن به خصوص مس با فرار سرمایه‌گذاران در این حوزه همراه بود. با این حساب دست‌کم طی ۱۰ سال آینده خبری از استخراج معادن جدید مس نیست و عیار سنگ معادن فعلی نیز در حال کاهش است.

مس باقی مانده برای استخراج به انرژی، زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان طی گزارش‌های مختلفی ادعا می‌کنند نه تنها طرحی برای رشد تولید ندارند بلکه قادر به حفظ سطح فعلی تولیدات نیستند. اگرچه مطالعات بسیاری برای کاهش هزینه تولید مس انجام شده است و به تازگی هوش مصنوعی برای حل این مشکلات وارد پروسه کاری معادن مس شد ولی هنوز خبر امیدوارکننده‌ای از رشد تولید مس وجود ندارد.

عیار پایین‌تر سنگ مس بر منحنی هزینه معادن فشار صعودی وارد می‌کند و قیمت مس به ناچار باید افزایش پیدا کند. یک سرمایه‌گذار چینی به تازگی پیش‌بینی کرد قیمت هر تن فلز مس در آینده‌ای نزدیک به ۴۰ هزار دلار می‌رسد. مؤسسات مالی معتبر مانند گلدمن ساکس قیمت احتمالی مس تا پایان سال ۲۰۳۰ را در محدوده ۱۵ هزار دلار برای هر تن ارزیابی می‌کنند. تقاضای فزاینده برای مس به ویژه در صنعت خودرو‌های الکتریکی در مقابل کاهش عیار سنگ مس افزایش قیمت‌ها در این بازار تا سال ۲۰۳۰ را تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده