تاریخ: ۰۴ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۴۴۲۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد ۴۰ درصدی سود ناخالص در «هرمز»

‌می‌متالز - فولاد هرمزگان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تختال فولادی و درعین‌حال یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تختال فولادی در کشور است. شرکت در عملکرد ۱۲ ماهه در نگاه اول با کاهش سود همراه شد، اما زمانی که کمی بیشتر در این سهم بررسی داشته باشیم، سود ناخالص شرکت رشد ۴۰ درصدی داشته است و کاهش سود تسعیر ارز سبب شده تا سود عملیاتی شرکت کاهشی نشان داده شود.

به گزارش می‌متالز، لازم به ذکر است سال ۱۴۰۱ شرکت ۲.۷ همت سایر درآمد شناسایی کرده است که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است یعنی حدود ۲ همت کمتر از سال ۱۴۰۱ که علت اصلی این امر کاهش سود تسعیر ارز به دلیل سرکوب ارزی و اجبار شرکت برای تسعیر با نرخ دلار نیمایی است.

از سوی دیگر در ترکیب تولید و فروش شرکت دست بالا را داشته است. علی‌رغم سرکوب ارزی و اجبار شرکت برای عرضه ارز صادراتی خود با قیمت دلار نیمایی شرکت بخشی از فروش صادراتی را به داخلی تغییر و همین امر سبب فروش با نرخ‌های بالاتر شده است. همین تغییر رویه فروش سبب شده شرکت با رشد ۳۰ درصدی در زمینه فروش محصولات همراه شود، اما سرکوب ارزی در دو ناحیه به‌شدت به ضرر شرکت شده و سود خالص را کاهش داده است.

فولاد هرمزگان با توجه به‌قرار داشتن در جنوب کشور و دسترسی به آب‌های آزاد به‌عنوان شرکت فولادساز صادرات محور تأسیس شد که بخش زیادی از محصولات خود را صادر می‌کرد این حجم صادرات در برهه‌ای به دوسوم محصولات شرکت رسیده بود.

حال اجبار شرکت برای عرضه ارز صادراتی خود در سامانه نیمایی سبب شده تا قیمت فروش محصولات صادراتی پایین مانده و حتی از قیمت شمش داخلی هم کمتر شود. از طرف دیگر شرکت قابلیت شناسایی بالا و چند همتی سود تسعیر ارز را هم ازدست‌داده و مجبور است با نرخ‌های سامانه نیمایی دارایی‌های ارزی خود را تسعیر نماید.

به عبارتی شرکت هم در بعد فروش صادراتی و هم تسعیر دارایی‌های ارزی مجبور است منابع خود را با نرخ دلار نیمایی که فاصله ۴۰ درصدی با نرخ آزاد دارد تسعیر و این امر سبب کاهش درآمد‌های شرکت شده است.

از طرفی دیگر این کاهش درآمد‌ها مصادف با رشد هزینه‌ها و درنهایت کاهش سود خالص در هرمز به‌مانند بسیاری از شرکت‌های صادراتی دیگر هم در صنعت فولاد و هم سایر صنایع شده است.

رشد ۴۰ درصدی سود ناخالص در «هرمز»

رشد ۴۰ درصدی سود ناخالص در «هرمز»

منبع: فولاد هرمزگان

عناوین برگزیده