تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۴۴۲۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس کنترل کیفیت بخش ریل شرکت ذوب آهن در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

در صورت سفارش، ذوب آهن قادر به صادرات ریل است

‌می‌متالز - تولید ریل ذوب آهن اصفهان بر اساس آخرین استاندارد‌های روز دنیا است.

به گزارش می‌متالز، «سعادت نصراللهی» کارشناس کنترل کیفیت بخش ریل شرکت «ذوب آهن اصفهان» در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد: در نورد ۶۵۰ ذوب آهن علاوه بر ریل تولید محصولاتی چون تیرآهن، H، ناودانی، آرک و ... انجام می‌‌شود. شروع طراحی و تولید ریل از سال‌های گذشته انجام شد، اما نه با شدت، دقت و تجهیزات امروز؛ به مرور ذوب آهن که در این زمینه پیشرفت کرد، تولید ریل خود را بر اساس استاندارد EN ۱۳۶۷۴-۱:۲۰۱۷ اروپایی از سال ۱۳۹۵ به صورت رسمی آغاز کرد.

وی افزود: فولاد تولیدی ریل در ابتدا وارداتی بود، اما هم‌ اکنون ذوب آهن اصفهان تولیدکننده انواع فولاد ریل در مارک‌های مختلف نظیر R۲۶۰، R۳۲۰Cr است.

نصراللهی ادامه داد: تجهیزات به روز از ابتدای راه‌اندازی پروژه ریل وارد ذوب آهن شد، اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه خدمات این تجهیزات به درستی ارائه نشد و کارشناسان ذوب آهن با استفاده از تجربه، مهارت و تخصص خود راه‌اندازی و پشتیبانی این تجهیزات را انجام دادند.

وی افزود: ریل‌های ۴۶E۲، ۶۰E۱، ۴۹E۱، ۶۰E۱-A۱ (ریل سوزن)، ۵۴E۱ و ریل R۱۸ معدن در ذوب آهن اصفهان تولید شده‌اند که همگی بر اساس استاندارد‌های اروپایی است. بر اساس استاندارد، ریل ۶۰E۱ برای قطار‌های پرسرعت در خطوط بین شهری تا ۱۵۰ کیلومتردر ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نصراللهی در پاسخ به این پرسش که آیا ریل‌های برون‌شهری با مترو متفاوت هستند، گفت: از لحاظ نوع فولاد مورد استفاده و الزامات استانداردی در آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد و تنها از لحاظ ابعاد و اندازه و وزن با یکدیگر متفاوت هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: از سازمان استاندارد ایران به صورت مستمر بر این کار نظارت وجود دارد و نمونه‌گیری به صورت مداوم انجام می‌شود.

این کارشناس کنترل کیفیت بخش ریل شرکت ذوب آهن عنوان کرد: تمام تست‌های پذیرش در آزمایشگاه ذوب آهن که دارای گواهینامه ۱۷۰۲۵ می‌باشد، انجام می‌شود.

نصراللهی همچنین یادآور شد: فشار بار محوری این ریل‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ تن بر سانتی‌متر است و از لحاظ اقلیمی و شرایط آب و هوای ایران ریل‌های تولیدی بر اساس استاندارد مذکور هیچ مشکلی ندارند.

وی درباره ریل سوزنی نیز عنوان کرد: ریل سوزن یک پارت بر اساس EN۱۳۶۷۴-۲ تولید شده و تحویل شرکت صنایع ریلی (شرکت ایرید) شد و مورد استفاده قرار گرفت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نصراللهی درباره صادرات نیز گفت: برای صادرات، اگر سفارش باشد با بررسی آن ذوب آهن قابلیت تولید و ارسال جهت صادرات را دارد.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

در صورت سفارش، ذوب آهن قادر به صادرات ریل است

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین