تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۶
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۴۵۴۵
سرویس خبر : انرژی
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خبر داد:

راه‌اندازی خط تولید روغن موتور در پالایشگاه شیراز

‌می‌متالز - مرتضی شریفی گفت: با پیگیری‌های استاندار فارس از طریق هلدینگ برق و انرژی غدیر و پالایشگاه شیراز، خط تولید روغن موتور در پالایشگاه شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اظهار کرد: «کارگروه اقدام‌مشترک؛ یکی از کارگروه‌های مهم استانی است که وظیفه رصد و پایش نحوه عرضه کالا و خدمات و نظارت بر بازار استان را بر عهده دارد.»

وی افزود: «جلسات این کارگروه به صورت منظم و به ریاست استاندار و به دبیری اداره کل تعزیرات حکومتی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط، دستگاه قضایی استان و نهاد‌های نظارتی برگزار می‌شود.»

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس تصریح کرد: «یکی از مباحثی که در آخرین جلسه کارگروه مورد بررسی قرار گرفت، موضوع روغن‌موتور و نحوه توزیع آن در استان بود که با پیگیری‌های استاندار از طریق هلدینگ برق و انرژی غدیر و پالایشگاه شیراز مقرر شد خط تولید روغن موتور در پالایشگاه شیراز راه‌اندازی شود.»

شریفی ادامه داد: «با این اقدام استان فارس به عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده روغن‌موتور تلقی می‌شود و تولیدات آن می‌تواند نیاز‌های استان فارس و سایر استان‌های همجوار را تامین کند که این اقدام نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم بازار در حوزه روغن‌ موتور خواهد داشت.» شرکت پالایش نفت شیراز یا پالایشگاه شیراز تاسیسات پالایشی خود را در ۲۲کیلومتری شیراز و در محدوده شهرستان زرقان ایجاد کرده است. ظرفیت طراحی شده این پالایشگاه ۴۰ هزار بشکه در روز است.

طبق طراحی خوراک نفت خام موردنیاز به وسیله یک خط لوله ۱۰اینچ به طول ۲۳۰کیلومتر از میدان نفتی گچساران و توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تامین می‌شود. مراحل طراحی و ساخت این پالایشگاه از سال ۱۳۴۹ شروع شد و در سال ۱۳۵۲ به اتمام رسید و در همان سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شرکت پالایش نفت شیراز در سال ۱۳۵۲ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد. در سال ۱۳۷۷ بر اساس سیاست‌های جاری، ساختار اداری پالایشگاه به نوع شرکتی تغییر و دوره جدید فعالیت خود را با نام شرکت پالایش نفت شیراز آغاز کرد و در سال ١٣٨٨ به شرکت سهامی عام تبدیل شد.

عمده محصولات پالایشگاه شیراز شامل گاز مایع، بنزین، بنزین جت، حلال‌ها، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، وکیوم سلاپس، ایزوریسایکل، ایزوفید، قیر و گوگرد است. محصولات این شرکت تحت استاندارد‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بازار داخلی عرضه می‌شود.

شرکت پالایش نفت شیراز تقریبا با داشتن سهم ۳درصدی در تولید فرآورده‌های اصلی نفتی، در جایگاه هفتم در میان ۱۰ پالایشگاه کشور قرار گرفته است.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده