تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۴۴۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شاخص کل پس از ۸ هفته سرخ سبزپوش شد

رشد بورس با معادلات سیاسی

‌می‌متالز - پس از ۸ هفته متوالی منفی، شاخص‌کل بورس تهران بالاخره در هفته گذشته در مدار سبز قرار گرفت و رشدبیشتر از ۲ درصدی را به‌ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، گفتنی است که این بیشترین رشد هفتگی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای از هفته منتهی به ۵ اردیبهشت بود. همچنین در هفته گذشته، شاخص هموزن با رشد ۱.۱۳‌درصدی همراه شد و شاخص‌کل فرابورس نیز صعود ۱.۹۳‌درصدی را تجربه کرد. آغازین روز هفته‌جاری که مقارن با شمارش آرای ریاست‌جمهوری خواهد بود، برای بازار سهام از اهمیت وافری برخوردار خواهد بود. «دنیای‌اقتصاد» در هفته‌ای که گذشت، در قالب سلسله گزارش‌هایی، واکنش احتمالی بورس به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به اوضاع و احوال نابسامانی که بورس در سنوات اخیر تجربه کرده، برخی ادعا می‌کنند که اگر معادلات سیاسی در جریان انتخابات فعلی به‌نفع بورس رقم بخورد، رشد بورس تهران در ماه‌های آتی، می‌تواند در حکم مرهمی برای التیام زخم‌های سهامداران مستاصلی باشد که به‌صورت مستمر در سنوات اخیر در این بازار حضور داشته اند. بورس تهران در سالیان اخیر به‌شدت از ناحیه تصمیمات خلق‌الساعه‌ای که از سوی نهاد‌های مختلف اتخاذ شده‌است، در تنگنا و مضیقه قرار گرفته‌است و در خلوت و جلوت، تصمیماتی گرفته‌شده که کلیت این بازار و درآمد و سود شرکت‌ها را هدف گرفته و به موازات این موضوع، اثر منفی این تصمیمات در قیمت سهام پدیدار شده‌است.

رشد بورس با معادلات سیاسی

بورس از لنز دیپلماسی

در گزارش روز ششم تیرماه «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان بازار از دریچه رفع تحریم گفته شد که مساله تحریم، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که بر وضعیت شرکت‌های مختلف بورسی سایه افکنده است و سبب شده تا درآمد و متعاقبا سود شرکت‌ها از جهات مختلف در معرض تهدید قرار بگیرد. برخی شرکت‌ها به دلایل تحریمی و عدم دسترسی به قطعات، تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا نمی‌توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند یا خطوط تولید جدید راه‌اندازی کنند. از سوی دیگر، برخی شرکت‌ها نیز به دلیل شرایط تحریمی، محصولات صادراتی خود را به زیر قیمت روز آن در بازار جهانی به‌فروش می‌رسانند که طبیعتا این مساله نیز بر سودآوری شرکت‌ها اثر بسزایی دارد.

طبیعتا زدوده شدن سایه تحریم سبب می‌شود که در ابتدا شرکت‌ها به فناوری روز دنیا مجهز شوند و تیراژ تولید در شرکت‌های تولیدی با تغییرات قابل‌توجهی همراه شود که متعاقبا اثر این موضوع در درآمد‌ها و سود شرکت‌ها نمایان خواهد شد. رفع تحریم از سویی دیگر سبب خواهد شد تا ارزان فروشی‌هایی که در برخی صنایع به دلیل بازاریابی صورت می‌گیرد، از میان برداشته شود و شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت واقعی بفروشند که این موضوع نیز اثر معناداری بر صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد‌گذاشت.

از سوی دیگر اگر سایه تحریم‌ها از سر اقتصاد نحیف و رنجور ایران برداشته شود، می‌توان به سرمایه‌گذاری‌ها و قرارداد‌های همکاری جدیدی که میان شرکت‌های داخلی و طرف خارجی منعقد می‌شود، امیدوار بود، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود، رفع تحریم برای بازار سهام در بلندمدت، نتایج و پیامد‌های مثبت زیادی خواهد داشت که سبب خواهد شد بازار ثانویه بورس از رونق قابل‌توجهی برخوردار باشد و طبیعتا از این رونق بازار ثانویه، می‌توان برای تامین مالی فعالیت‌های تولیدی استفاده کرد، بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، می‌توان این چنین استنباط کرد که اگر در موعد شمارش آرا، پیروز نهایی انتخابات کسی باشد که مساله تحریم و اقدام برای رفع آن را مساله اصلی کشور نمی‌داند، بازار با فشار فروش همراه خواهد شد، اما در سمت مقابل اگر کسی پیروز انتخابات شود که رویکرد رفع تحریم‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار داده، بازار با افزایش تقاضا کار خود را آغاز خواهد کرد و می‌توان روز‌های بهتری را برای بازار متصور شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده