تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۴۵۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
۱۶ نفر از اقتصاددانان برنده نوبل در رابطه با خطر به قدرت رسیدن ترامپ هشدار دادند

نوبلیست‌های اقتصادی علیه ترامپ

‌می‌متالز - شانزده تن از برندگان جایزه نوبل در یک نامه هشدار‌آمیز اعلام کردند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در انتخابات ریاست‌جمهوری و پیشبرد برنامه‌های اقتصادی او، وضعیت تورمی آمریکا به سوی تورم بیشتر سوق خواهد یافت. اقتصاددانان مشهوری همچون جوزف استیگلیتز، رابرت شیلر، جورج آرکلوف، آلوین راث و پل رومر از امضاکنندگان این نامه بودند.

دیدگاه آمریکایی‌ها به تورم

به گزارش می‌متالز، بر اساس این نامه «بسیاری از آمریکایی‌ها نگران تورم هستند. این متغیر به‌تازگی به‌سرعت کاهش یافته است. به‌درستی این نگرانی وجود دارد که دونالد ترامپ با کسری بودجه‌های غیرمسوولانه خود دوباره این تورم را تشدید کند.» این هشدار در حالی است که ایالات متحده همچنان با مساله تورم روبه‌روست و فدرال رزرو با هدف ایجاد ثبات در اقتصاد، نرخ بهره را در بالاترین سطح در بیش از دو دهه گذشته و کاهش تورم به نرخ سالانه ۲درصد حفظ کرده است. بر اساس آخرین نظرسنجی سی‌بی‌اس‌نیوز، اگرچه تورم از اوج ۹.۱درصدی اخیر در ژوئن ۲۰۲۲کاهش یافته است، اما آمریکایی‌های خسته از تورم نسبت به اقتصاد بدبین هستند و از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر آن را بد، نسبتا بد یا بسیار بد ارزیابی می‌کنند.

برنامه اقتصادی ترامپ

اقتصاددانان هشدار دادند که سیاست‌های ترامپ می‌تواند تورم‌زا باشد، برای مثال سیاست او برای برقراری تعرفه ۱۰درصدی همه‌جانبه برای همه وارداتی که مهاجران انجام می‌دهند نمونه‌ای از این سیاست‌هاست. به گفته کارشناسان موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، این طرح تعرفه‌ای ۱۷۰۰ دلار به هزینه‌های سالانه یک خانواده معمولی آمریکایی اضافه می‌کند که اساسا به عنوان مالیات تورمی عمل می‌کند. اقتصاددانان هشدار می‌دهند که اخراج مهاجران می‌تواند نیروی کار را کاهش دهد، رقابت بیشتری برای کارگران ایالات متحده ایجاد کند و دستمزد‌ها را بالا ببرد و علاوه بر آن، بر فشار تورمی بیفزاید. در‌حالی‌که نامه استیگلیتز و ۱۵ برنده دیگر جایزه نوبل جزئیات هیچ بخشی از برنامه‌های ترامپ را بیان نکرده است، اما از برخی از سیاست‌های اقتصادی جو بایدن، از قانون کاهش تورم گرفته تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید ایالات متحده، ستایش می‌کند. در این نامه آمده است: «جو بایدن در چهار سال اول ریاست‌جمهوری خود، سرمایه‌گذاری‌های عمده در اقتصاد ایالات متحده از جمله در زیرساخت‌ها، تولیدات داخلی و آب‌وهوا را ایجاد کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها با بهره‌وری و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهند و در عین حال فشار‌های تورمی بلندمدت را کاهش می‌دهند و انتقال انرژی پاک را تسهیل می‌کنند.» آنها افزودند: «درحالی‌که هر یک از ما دیدگاه‌های متفاوتی در مورد جزئیات سیاست‌های اقتصادی مختلف داریم، همه ما موافقیم که برنامه اقتصادی جو بایدن بسیار بهتر از برنامه دونالد ترامپ است.»

واکنش‌های سیاسیون

جیمز سینگر، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن، به سی‌بی‌اس مانی واچ در رابطه با نامه اخیر اقتصاددانان گفت: «اقتصاددانان برجسته، برندگان جایزه نوبل و رهبران تجاری همه می‌دانند که آمریکا نمی‌تواند برنامه خطرناک اقتصادی ترامپ را تحمل کند.» او افزود: «در آمریکای دونالد ترامپ، ثروتمندان کمتر مالیات پرداخت می‌کنند و آمریکایی‌های شاغل بیشتر مالیات می‌دهند.» کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای ایمیلی به سی‌بی‌اس مانی واچ گفت: «مردم آمریکا به برندگان بی‌ارزش و بی‌اطلاع جایزه نوبل نیاز ندارند تا به آنها بگویند کدام رئیس‌جمهور پول بیشتری در جیب آنها گذاشته است.» او افزود: «در صورت انتخاب مجدد، ترامپ قصد دارد برنامه‌ای برای رشد، طرفدار انرژی و مشاغل برای کاهش هزینه‌های زندگی و ارتقای همه آمریکایی‌ها اجرا کند.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده