تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۴۴۶۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق اراک در نشست هم اندیشی با رئیس بسیج تجار:

مسیر توسعه اقتصادی از تولیدات صادرات‌محور و ارزآور می‌گذرد

مسیر توسعه اقتصادی از تولیدات صادرات‌محور و ارزآور می‌گذرد
‌می‌متالز - ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک با تاکید بر اینکه تولید صادرات‌محور و صادرات ارزآور پیش نیاز توسعه اقتصادی است، گفت: صادرات به حفظ توان رقابتی و به ارتقای کارخانه‌های ما کمک می‌کند. نشست هم اندیشی اعضای اتاق اراک و فعالان اقتصادی استان مرکزی با غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا، رئیس اتحادیه بین‌المللی تجار امین و مشاور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در حوزه نساجی برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این نشست با اشاره به موضوع بر گزاری جلسه گفت: ما از هر راهبرد و وسیله‌ای که مسیر کار فعالان اقتصادی، تجار و اصناف را هموار سازد استقبال می‌کنیم و پذیرای راهکار‌ها و رهنمود‌ها هستیم. ناصر بیکی با بیان اینکه ما علاوه‌بر مسوولیت دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی یکی از ۷ عضو اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین عضو شورای اداری استان و بسیاری از مراجع موثر در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی هستیم، اظهار کرد: همین موضوع باعث‌شده فرصت‌های خوبی داشته باشیم تا مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی و اصناف را احصا و به‌دستگاه‌های اجرایی انتقال داده و پیگیر راه حل یابی برای آنها باشیم، از این‌رو تلاش می‌کنیم اتاق فکر مناسبی برای طرح مطالبات بخش‌خصوصی باشیم. بیکی اضافه کرد: قیمت‌گذاری‌های دستوری، مشکلات تامین انرژی، تامین مالی برای واحد‌های تولیدی و اصناف، مسائل بیمه‌ای و مالیاتی، عدم‌پرداخت به موقع بدهی‌های دولت به بخش‌خصوصی و موارد مختلف دیگر، همه مورد پیگیری ماست. رئیس اتاق اراک با اشاره به رویکرد جلسه گفت: عدم‌ارائه آموزش‌های مناسب صادراتی به اصناف یکی از معضلات موجود است و اثرات منفی این مشکل آنگاه بیش از همیشه خودنمایی می‌کند که بحث صادرات به میان می‌آید و حتی اصناف بزرگ و مطرح هم راه‌های رایزنی‌های صادراتی را به خوبی نمی‌دانند.

او افزود: خوشبختانه اتاق بازرگانی بخش آموزش خود را بسیار فعال نگه داشته و اصناف می‌توانند با استفاده از این ظرفیت، اقدام به فراگیری آموزش‌های مختلف در زمینه‌های صادرات، واردات، روش‌های کسب‌وکار و... کنند. بیکی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی از حضور مشاوران متخصصی بهره‌مند است که می‌توانند تجربیات خود را به‌صورت رایگان در اختیار اصناف هم قرار دهند. او افزود: متاسفانه آمار مراجعان به این مشاوران خبره آنگونه که انتظار می‌رود بالا نیست. رئیس اتاق اراک گفت: هم اینک ۱۸ کمیسیون مختلف در این مجموعه فعال است که ظرفیت‌های خوبی در آنها نهفته است و فعالان اصناف می‌توانند با دریافت کارت عضویت اتاق از این فرصت به خوبی بهره جویند. او افزود: اتاق می‌تواند در زمینه موضوعات گمرکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، بیمه‌ای و... نیز داشته‌ها و اطلاعات خود را در اختیار اصناف قرار دهد. بیکی بیان‌کرد: دریافت کارت بازرگانی یک ساله هم برای متقاضیان امکان‌پذیر است و طول مدت اعتبار کارت‌ها (که حتما ۵‌ساله باشد) چندان اهمیتی ندارد. او تصریح کرد: اینکه ما بخواهیم همه امور از تولید تا بازاریابی، صادرات و... را خود رأسا انجام دهیم تصور درستی نیست و بهتر است به جای آن از ابزار کار و ظرفیت‌های شرکت‌های دیگر که هریک تخصص خود را دارند بهره‌مند شویم و تمرکز خود را بر تولید قرارداده و بخش‌های بعدی (بازاریابی، صادرات و...) را به‌کاردان بسپاریم.

رئیس اتاق اراک گفت: در ارتباط با اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری هم، اتاق اراک بسیار فعال بوده و بستر‌های این موضوع کاملا فراهم است.

بیکی تاکید کرد: همه نیک می‌دانیم مادامی که تولیدات صادرات‌محور و صادرات ارزآور نداشته باشیم، توسعه اقتصادی میسر نیست. او افزود: صادرات باعث حفظ توان رقابتی ما در جهان است و به ارتقا و افزایش مهارت کارخانه‌های ما کمک می‌کند ضمن اینکه اگر به فکر صادرات باشیم کارکنان تولید هم در افزایش کیفیت کالا مصمم‌تر و جدی‌تر عمل می‌کنند. رئیس اتاق اراک سپس از بر گزاری بزرگ‌ترین همایش سراسری گردشگری به‌زودی خبر داد و افزود: از همه فعالان صنعت گردشگری دعوت می‌شود برای بر گزاری آن در کنار اتاق باشند. رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا هم در این جلسه گفت: نمایشگاه‌ها یکی از بهترین راه‌های آشنایی با آخرین تکنولوژی‌ها و دستاورد‌های روز دنیاست.

برهمن افزود: همچنین میهمانان خارجی طی بازدید از نمایشگاه‌های داخل کشور، از ظرفیت‌های تولیدی مطلع می‌شوند. او توصیه کرد استان مرکزی در سال‌آینده فضای بیشتری از نمایشگاه اکسپو را به خود اختصاص دهد. برهمن بیان‌کرد: تشکیل هیات‌های تجاری و بازدید از کشور‌های مختلف از راه‌های دیگر آشنایی با توانمندی‌های تولیدی خارجی هاست. او افزود: دعوت از هیات‌های بازرگانی کشور‌های دیگر هم در بهبود و پیشرفت تعاملات اقتصادی بین‌المللی و یافتن بازار‌های هدف خارجی بسیار اثربخش است. رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی واحد‌های تولیدی و صنعتی قدرتمند زیادی را در خود مستقر دارد، پیشنهاد می‌شود از این سه راهکار جهت سهم یابی بازار‌های بین‌المللی بهره جوید.

او گفت: ما در اتاق مشترک ایران و آفریقا آمادگی معرفی توانمندی‌های استان مرکزی را داریم تا بازار‌های آفریقایی هم پذیرای میزان بیشتری از محصولات این استان باشند. عضو شورای‌عالی بسیج تجار هم گفت: کشور‌های اطراف ایران جزو کشور‌های مصرف‌کننده هستند و از این فرصت می‌توان بهره برداری خوبی داشت. شجاعی افزود: اینکه در نمایشگاه اکسپو و نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمی‌کنیم شاید به این علت باشد که سیستم تولید ما در حد صادرات نیست. او گفت: برای این چالش دو راهکار وجود دارد، یا باید از اطلاعات و راه حل‌های دانشگاهی استفاده کنیم که کاملا تئوریک است و تا به مرحله عمل نرسد بی فایده است یا اینکه از نمایشگاه‌های تخصصی خارج از کشور استفاده کنیم تا تکنولوژی تولیدات خود را ارتقا دهیم.

شجاعی تاکید کرد: پیشرفت و توسعه اقتصادی در گرو این است که پا را از مرز‌ها فراتر بگذاریم.

او افزود: در این راستا ما به کمک بخش‌خصوصی آمده و شرایط را فراهم می‌کنیم. در ادامه جلسه، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور گفت: ما در مجموعه بسیج، طرحی به‌نام اعتلای بسیج را تعریف کرده ایم.

غلامرضا حسن پور افزود: در بخشی از این سند ۱۰‌ساله، بندی تحت‌عنوان راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی تجار مشخص شد و ازآنجاکه بسیج از فعالیت اقتصادی منع شده‌است، تنها اقدامات راهبردی و نظارتی را می‌تواند در این زمینه انجام دهد. او اظهار کرد: در ۳۴ اتاق بازرگانی ۳۴ دفتر بسیج راه‌اندازی شده‌است تا تسهیل‌گری برای فعالیت‌های اقتصادی سرعت گیرد و مشکلات تولیدکنندگان در اسرع‌وقت به دولتی‌ها انتقال داده‌شده و راهکار آن به شکل دستورالعمل و بخشنامه دریافت شود. حسن پور تصریح کرد: به همین منظور در سال‌۱۴۰۳ برنامه‌ای ۵‌ساله تدوین و ارائه‌شده که مطابق آن در سال‌جاری توانمندسازی واحد‌های تولیدی برای صادرات انجام گیرد. او وجود دلالان و واسطه‌ها را برای صادرات هزینه آفرین دانست که باید برای آن چاره اندیشی شده و صادرات مستقیما توسط تولیدکننده به بازار‌های جهانی عرضه شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده