تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۴۸۳۹
سرویس خبر : انرژی

مجوز عرضه ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در بورس انرژی صادر شد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: وزارت نفت مکلف شده حداقل ۴ همت اوراق بهینه‌سازی را امسال منتشر کند و ما مجوز ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز را گرفتیم که در بازار بورس عرضه کنیم و سقف ۱۰ میلیارد مترمکعبی صدور گواهی‌های صرفه‌جویی داریم.

به گزارش می‌متالز، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست اظهار داشت: بحث راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی اتفاق بسیار مهمی است و در راستای شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم بوده، است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۲.۵ همت گواهی همت برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شد که در سال ۱۴۰۱ به ۳ همت رسید و در سال ۱۴۰۲ نیز ۳ همت که الان در حال کارسازی هست و توسط پتروشیمی‌ها نقد شد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با راه‌اندازی این بازار، می‌توان تمام گواهی‌های صرفه‌جویی را در این بازار صادر کرد.

وی ادامه داد: وزارت نفت مکلف شده باید حداقل ۴ همت اوراق بهینه‌سازی را امسال منتشر کند و ما مجوز ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز را گرفتیم که در بازار بورس عرضه کنیم و سقف ۱۰ میلیارد مترمکعبی صدور گواهی‌های صرفه‌جویی داریم.

چگنی با بیان اینکه سازمان بهینه‌سازی سوخت هم به دنبال صدور گواهی‌های صرفه‌جویی است، گفت: تعویض و جایگزینی ۴.۱ میلیون بخاری که ۹ میلیارد مترمکعب در ۵ سال صرفه‌جویی خواهد داشت، پروژه تبدیل کوره‌های آجرپزی و یک نیروگاه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تفاهم‌نامه جایگزینی یک میلیون دستگاه بخاری امروز امضا خواهد شد و به‌زودی قرارداد آن امضا می‌شود.

چگنی با بیان اینکه تلاش ما جذب سرمایه گذاران برای بهینه‌سازی مصرف سوخت است، گفت: بحث بهینه‌سازی یک بحث فرابخشی است و تمام دستگاه‌های مسوول باید کمک کنند و بهینه‌سازی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد